Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Hur ledmotiv uppfattas inom RPG spel: Hur kan denna teknik användas och påverka spelare känslomässigt?
University of Skövde, School of Informatics.
2021 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
How leitmotifs are perceived whitin RPG games : How can this technique be used and affect players emotionally? (English)
Abstract [sv]

Med denna studie var syftet att undersöka hur användningen av ledmotiv som teknik känns igen och upplevs känslomässigt. Ledmotiv som teknik har använd i opera sen 1800-talet, och film sen 1900-talet. Användningen av denna teknik i spel är mycket nyare, och har utforskats med hjälp av en artefakt. Denna artefakt är ett kort spel med musik där ledmotiv utvecklas. Bland annat transdiegesis och hur spelare upplever användningen av ledmotiv har undersökts. Berättande med hjälp av musik, estetik och medier har varit huvudområde för denna undersökning. Efter intervjuer som var efter speltestet så kom det fram att tekniken uppskattas i denna kontext, och kan påverka spelarens känslor och förstärka känslan spelet vill ge, i kontexten av att det är vad musiken var menat att göra. Resultatet visar också att denna teknik kan användas för att skapa förväntningar i vad som kommer hända i spelet, beroende på vad för ledmotiv som spelas.

Place, publisher, year, edition, pages
2021. , p. 34
Keywords [sv]
musik, ledmotiv, dataspelsutveckling
National Category
Media and Communication Technology Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-20094OAI: oai:DiVA.org:his-20094DiVA, id: diva2:1576182
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Dataspelsutveckling - musik
Supervisors
Examiners
Note

Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.

Available from: 2021-06-30 Created: 2021-06-30 Last updated: 2021-06-30Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(857 kB)113 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 857 kBChecksum SHA-512
24ad237ac7f3c733450260aa8a15fbbe0cfeb9a5c02cf83a758bf98d75517eb0db62c48e8813408490cdc388c4e4b79255c350895c199507233dd57c867eecfe
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Media and Communication TechnologyMusic

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 113 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 179 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf