Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Användning av olika samplingsfrekvenser inom dataspelsmusik: Hur påverkas spelupplevelsen av olika samplingsfrekvenser i musiken, 44.1 kHz respektive 96 kHz?
University of Skövde, School of Informatics.
University of Skövde, School of Informatics.
2021 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Using different sample rates in video game music : How does the gaming experience get affected by different sample rates in music, 44.1 kHz compared to 96 kHz? (English)
Abstract [sv]

I denna studie undersöktes skillnader mellan 44.1 kHz och 96 kHz som samplingsfrekvens inom musikproduktion. Samplingsfrekvensen 44.1 kHz är sedan slutet av sjuttiotalet industristandard, dock säljs många av dagens ljudkort med en kapacitet att spela in frekvenser upp till 96 kHz eller 192 kHz. Detta har i sin tur skapat en debatt inom musikproduktionsvärlden om för och nackdelar mellan högre och lägre samplingsfrekvenser. I denna studie undersöktes kvantitativ data från tidigare studier och artiklar inom forskningsfältet gällande samplingsfrekvenser. Med tidigare forskning som utgångspunkt genomfördes en kvantitativ fältstudie. Resultatet av fältstudien indikerar att majoriteten av testdeltagarna upplevde en skillnad i kvalité mellan 44.1 kHz respektive 96 kHz som samplingsfrekvens. Fältstudien kombinerade dataspel och lyssningstest, hur olika dataspel samt lyssningstest splittrar testdeltagarnas fokus mellan dem bör undersökas vidare i framtiden.

Place, publisher, year, edition, pages
2021. , p. 38
Keywords [sv]
Samplingsfrekvens, Ljudkvalité, Dataspelsmusik, Musikproduktion
National Category
Media and Communication Technology Music
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-20082OAI: oai:DiVA.org:his-20082DiVA, id: diva2:1575991
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Dataspelsutveckling - musik
Supervisors
Examiners
Note

Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.

Available from: 2021-07-09 Created: 2021-06-30 Last updated: 2021-07-09Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(3437 kB)130 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3437 kBChecksum SHA-512
15ce3f2cdb1f8871bcf5def4d1cc70db9988c02d742c505827a5a61549e3cba34e7e8cca58d6f6073d015f0e17a5a87b8231bd26b7c5eb6f9bb1126d6070cca7
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Media and Communication TechnologyMusic

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 130 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 212 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf