Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Monsterfaktor
University of Skövde, School of Informatics.
University of Skövde, School of Informatics.
2021 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Monster factor (English)
Abstract [sv]

Detta projekt har riktat sig mot att klargöra gränsen mellan monster och människa. Vi har gått igenom vad för betydelse monster har kulturellt, i nutid, genom historien, varför människan skapat monster, hur monster ofta ser ut, och var vi ser monster i vardagen. Vi producerade sex artefakter i form av progressioner från människa till monster över sex bilder. Deltagare i undersökningen fick sedan peka ut var i progressionerna de såg monster. Datan visade mönster som avslöjade vissa attribut som vi anser är relevanta för vad som gör något till ett monster.

Vi kallar dessa Monsterfaktorer:

1) Attribut från etablerade monster 2) Avsikt 3) Mental integritet 4) Fysisk abnormalitet 5) Främmande anatomi 6) Kläder 7) Färg

Vi fann även motverkande faktorer:

1) Empati för karaktären 2) Tolkning av karaktären som mänsklig på grund av personliga värderingar 3) Fixering vid något mänskligt drag hos karaktären

Och en övergripande faktor:

Existerande kunskap definierar något som människa eller monster.

Våra fynd kan tas vidare till relaterade undersökningar såsom psykologi, samhälle, grafisk design och filosofi.

Place, publisher, year, edition, pages
2021. , p. 114
National Category
Media and Communication Technology Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-20081OAI: oai:DiVA.org:his-20081DiVA, id: diva2:1575968
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Dataspelsutveckling - 2D-grafik
Supervisors
Examiners
Available from: 2021-07-01 Created: 2021-06-30 Last updated: 2021-07-01Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(4228 kB)173 downloads
File information
File name FULLTEXT02.pdfFile size 4228 kBChecksum SHA-512
56534df0ab09d0956eec2c1dcba0ef2ecab23d27e9b49b15e50ad07f4fe74d31ff3b1f7c9882d86c2aa4d94023ff95686436dc7db1a69b2bcf43279e39ccaca5
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Media and Communication TechnologyMedia and Communications

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 173 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 148 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf