REPRESENTATION I SPEL MED FOKUS PÅ TRANSKARAKTÄRER: En studie kring skapandet av positiv transrepresentation
2021 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
REPRESENTATION IN VIDEO GAMES WITH A FOCUS ON TRANS CHARACTERS : A study about the creation of positive trans representation (English)
Abstract [sv]
Detta arbete har undersökt vilka strategier spelutvecklare kan använda sig av för att skapapositiv transrepresentation i digitala spel. Vi har identifierat en brist på transkaraktärer ispel och sett återkommande stereotyper bland transkaraktärer i spel och media. Genomsemi-strukturerade intervjuer med tillhörande enkät har 8 transpersoner intervjuats för attsammanställa deras uppfattning om existerande representation samt om två unikatranskaraktärer vi skapat. Resultaten visade att deltagarna anser att det bör skapastranskaraktärer av varierande kroppsformer, bakgrunder, könsuttryck och stadier avtransition för att förstärka att alla transpersoner är olika och att undvika karikatyrer, fokuspå deras trauma och presenterande av alla transpersoner som androgyna. Generellt ansågsvåra karaktärer vara positiva transrepresentationer, däremot är de inte mallar för hur allatranskaraktärer bör designas. Mer forskning behövs för att vidga normalitetsbegreppet förvilka som accepteras i samhället då sättet representation visas påverkar människorsuppfattningar om minoritetsgrupper.
Place, publisher, year, edition, pages
2021. , p. 76
Keywords [sv]
trans, spel, hbtq+, representation, media
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-20042OAI: oai:DiVA.org:his-20042DiVA, id: diva2:1575222
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration; Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Dataspelsutveckling - 3D-grafik; Dataspelsutveckling - 2D-grafik
Supervisors
Examiners
2021-06-292021-06-292021-07-01Bibliographically approved