INFORMATIVT LJUD: En studie om hur vägledande earcons påverkarspelupplevelsen i 2D plattformspel
2021 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
INFORMATIVE SOUND : A study on how directive earcons impact theplayer experience in 2D platformers (English)
Abstract [sv]
Denna studie undersöker hur vägledande earcons påverkar spelupplevelsen i 2D plattformspel. Det som studien försöker svara på är om det lönar sig för spelutvecklare att använda ljud i informativt syfte, specifikt i syftet att vägleda spelaren med ljud. För att besvara frågan producerades två prototyper. Prototyperna var så gott som identiska 2D plattformspel, men den ena prototypen hade vägledande earcons medan den andra prototypen saknade dessa vägledande earcons. Totalt 17 testpersoner tog del av undersökningen och resultaten indikerar på att det är möjligt att vägleda spelare med ljud, dessutom kan vägledande earcons förbättra prestationen och spelupplevelsen. Detta bör dock undersökas med fler testpersoner och med en förbättrad prototyp för att resultatet skulle erhålla vetenskaplig legitimitet.
Place, publisher, year, edition, pages
2021.
Keywords [sv]
Ljuddesign, informativt ljud, earcons, spelupplevelse, 2D plattformspel
National Category
Musicology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-19991OAI: oai:DiVA.org:his-19991DiVA, id: diva2:1574251
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Sound/Music
Supervisors
Examiners
Note
Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.
2021-06-282021-06-282021-06-28Bibliographically approved