Affektiva skillnader i mänskligt komponerad- och procedurellt genererad affektiv musik: En studie om den generativa musikens potential
2021 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Affective differences in human-composed adaptive music versus procedurally generated adaptive music : A study about the potential of generative music (English)
Abstract [sv]
Många spel idag innehåller adaptiv musik, alltså musik som anpassas utefter spelmotoriska variabler. En nackdel med mänskligt skapad adaptiv musik är att den i grunden baseras på linjärt musikaliskt material som sedan anpassas till ett ickelinjärt format. Med algoritmiskt genererad adaptiv musik kan nytt musikaliskt material genereras i realtid utefter algoritmiska parametrar och regelsystem, vars fortsatta spridning kan innebära både funktionella, estetiska och samhälleliga implikationer. Denna studie behandlar affektiva skillnader i mänskligt skapad- och algoritmiskt genererad adaptiv musik. En spelartefakt skapades i Unity och sammanslöts med adaptiva musiksystem genom FMOD, och genom Max via OSC-protokoll,varefter en studie baserad på blandad metod genomfördes där 8 deltagare fick spela igenom spelartefakten i vilken deras upplevda affekt av de ovanstående adaptiva musikformerna jämfördes. Resultaten indikerade en preferens för den mänskligt skapade adaptiva musiken.Framtida arbete bör fokusera på att utveckla den generativa musikens funktionalitet till förmån för områdets utveckling och utökade applikationsmöjligheter
Place, publisher, year, edition, pages
2021. , p. 56
Keywords [sv]
Adaptiv musik, Generativ musik, Valens, Excitation, Affekt
National Category
Computer Engineering Information Systems
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-19962OAI: oai:DiVA.org:his-19962DiVA, id: diva2:1572254
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Sound/Music
Supervisors
Examiners
2021-06-232021-06-232021-06-23Bibliographically approved