Kroppsspråk inom animation: från teori till praktik: Vad förmedlar kroppsspråket från stiliserade karaktärer och hur olika medier tolkas av observatören
2021 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Bodylanguage in animation: from theory to application : What do stylized characters communicate and how do different media affect the observer’s interpretation (English)
Abstract [sv]
Denna studie undersökte om det var möjligt att applicera resultat från kroppsspråksstudier till stiliserade spelkaraktärer i syftet med att se om deltagare fortfarande kunde tolka vilka känslor som förmedlades genom kroppsspråket. Det undersöktes också om deltagarna ändrade sina åsikter när de stiliserade karaktärerna presenterades både i 2D och 3D via stillbilder och animerade klipp för att se hur detta påverkade deras tolkning. Ytterligare undersöktes det om deltagarna associerade olika kroppsspråk med en viss typ av spelkaraktärsroll.
För att besvara frågeställningen animerades åtta olika karaktärer, och ur dessa animationer valdes också stillbilder ut. För studien skapades det fyra unika 2D karaktärer som hade liknande attribut som de fyra 3D karaktärerna, som var skapade av andra 3D grafiker och var gratis att ladda ner för användning. Animationerna baserades på rotoscope material som blev inspelat med hjälp av två skådespelare. Varje animation och stillbild representerade en förutbestämd känsla, vilket i denna studie var ilska, glädje, sorg och rädsla. All data om deltagarnas åsikter och upplevelser samlades in med hjälp av enkäter, och med påföljande intervjuer med ett mindre antal utvalda deltagare.
Studien var tyvärr för liten för att kunna besvara frågeställningen helt. Studiens resultat visade dock att det går att implementera resultaten från kroppsspråksstudier till stiliserade karaktärer inom animation och spelutveckling och att deltagare fortfarande kunde tolka känslouttrycken. Det var däremot inte möjligt att validera hur effektiva dessa resultat och slutsatser var. Studien kunde stärka resultaten från flera tidigare kroppsspråksstudier, exempelvis att händerna påverkade deltagarnas uppfattning av en karaktärs presenterade känsla, och att ett mer överdrivet kroppsspråk tyder på en viktigare spelroll som till exempel protagonist. För fortsatt forskning behövs det betydligt mer data och en mångfald av deltagare för att kunna stärka denna studies resultat och slutsatser.
Place, publisher, year, edition, pages
2021. , p. 68, xi
Keywords [sv]
Kroppsspråk, känslor, karaktärsroller, animation, LMA, Disneys tolv animationsprinciper
National Category
Languages and Literature
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-19887OAI: oai:DiVA.org:his-19887DiVA, id: diva2:1569025
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration; Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Dataspelsutveckling - 2D-grafik; Dataspelsutveckling - animation
Supervisors
Examiners
Note
Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.
2021-06-182021-06-182021-06-18Bibliographically approved