Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Spel, historia och faktatexter: Vilken sorts textbaserad fakta i historiska datorspel finner spelaren mer intressant?
University of Skövde, School of Informatics.
2021 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Games, history and factual texts : What kind of text-based facts in historical computer games is more interesting to the player? (English)
Abstract [sv]

Det finns olika sätt att presentera historisk fakta i historiska spel, vars material vanligtvis sammanfattas och förenklas för att förbättra spelarupplevelsen. I och med teknologiska framsteg inom serious games har spelmekanik och grafik ersatt skriftlig information. Text i spel har fortfarande sina fördelar, men hur kan dessa bäst intressera spelare?

I denna undersökning granskades två sorters fakta i text: struktur (övergripande händelseförlopp) och fetischism (specifika detaljer). En artefakt om Gustav Vasas befrielsekrig utvecklades där båda sorterna av information förekom i form av textrutor, varpå den spelades igenom av sammanlagt åtta respondenter. Efter genomspelning fick varje respondent återge vilken information från spelet som denne fann intressant eller reagerade på.

Mängden strukturell samt fetischistisk fakta som återgavs var något jämnt, med aningen fler återgivningar av fetischistisk information. Undersökningen kan kompletteras genom att granska vilken information som kan återges efter en längre period och genom att utföras med en mer utvecklad uppsättning respondenter eller ett annat historiskt ämne som grund. Teorin om strukturellt och fetischistiskt innehåll har även potentialen att användas i utvecklingen av serious games.

Place, publisher, year, edition, pages
2021. , p. 41, xi
Keywords [sv]
Historiska spel, textrutor, serious games, abstrakta spel, lärande
National Category
Languages and Literature
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-19882OAI: oai:DiVA.org:his-19882DiVA, id: diva2:1568706
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Game Writing
Supervisors
Examiners
Note

Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.

Available from: 2021-06-17 Created: 2021-06-17 Last updated: 2021-06-17Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2239 kB)103 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2239 kBChecksum SHA-512
00d3b87129d4a728da58ac1c2cc6f3e9d899fa698ff8c831e1fe340b8f890430f0724062f53bab818ddb37718163ec6cfa39270a57b09e8f00ac2a2fa581c0ba
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Languages and Literature

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 103 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 117 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf