Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Procedurell generering av racerbanor genom Voronoi diagram: Procedurellt genererade Formel 1 racerbanor genom modifierade Voronoi diagram och self-avoiding random walk
University of Skövde, School of Informatics.
University of Skövde, School of Informatics.
2021 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Procedural generation of race tracks using Voronoi diagrams : Procedurally generated Formula 1 circuits using modified Voronoi diagrams and self-avoiding random walk (English)
Abstract [sv]

Arbetet undersökte om det är möjligt att procedurellt generera giltiga och underhållande racerbanor för Formel 1 genom användandet av Voronoi diagram och self-avoiding random walk. En procedurell algoritm skapades och två enkäter konstruerades för att undersöka denna algoritms underhållningsvärde. Dessa enkäter distribuerades till kunniga individer inom racinggenren. Både algoritmen som helhet och dess dynamiska parametrar undersöktes. Det fastställdes att det är möjligt att procedurellt generera Formel 1 racerbanor som är underhållande med detta tillvägagångssätt. Vidare visar resultatet att en stor del av svarspersonerna finner artefaktens procedurella racerbanor underhållande, även i kontrast till riktiga racerbanor. Gynnsamma värden för artefaktens dynamiska parametrar i mån av ökad underhållning har också fastställts. En mer omfattande algoritm kan skapas utifrån detta arbete som tar hänsyn till exempelvis höjdskillnader och camber. Framtida arbeten kan då undersöka dessa delar av en racerbanas underhållningsvärde. Algoritmen kan även jämföras med andra procedurella metoder inom racing och andra spel.

Place, publisher, year, edition, pages
2021. , p. 52, xlvi
Keywords [sv]
Procedurell generering, racerbanor, Voronoi diagram, Delaunay triangulering, self-avoiding walk, random walk
National Category
Information Systems, Social aspects
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-19872OAI: oai:DiVA.org:his-19872DiVA, id: diva2:1568520
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Note

Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.

Available from: 2021-06-17 Created: 2021-06-17 Last updated: 2021-06-17Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(6137 kB)167 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 6137 kBChecksum SHA-512
c8321f256522e7392a8b5403aa9f2fa9e20b0da4afca6d77274c2216f9818580e90790e46a8e305d6ac632d97ee0dd25de1fb0551856dcec9829d4d68e994211
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Information Systems, Social aspects

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 167 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 282 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf