Load-balancing-algoritmer: En jämförelse mellan Microcells och KD-Träd
2021 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Load balancing algorithms : A comparison of Microcells and KD-Trees (English)
Abstract [sv]
Massively Multiplayer Online Role-Playing Game, MMORPG, är en populär genre av spel där tusentals användare samtidigt spelar i en delad värld. Load-balancing är en teknik som söker att fördela spelare över flertalet servrar och därmed bland annat förbättra skalbarhet. Rapporten jämför två load-balancing algoritmer, statiska microceller och dynamisk fördelning genom KD-träd. Arbetet är i grunden ett experiment med ett utvecklat program som jämför algoritmerna i en simulerad miljö. Programmet jämför algoritmerna i två olika scenarier baserade på olika modeller för hur spelare kan tänkas förflytta sig (Hot Point Nearoch Random Way Point). Programmet genererar JSON data kring förflyttningar, ombalanseringar och serverbelastning som rapporten presenterar i form av grafer och figurer. Rapporten tyder på att KD-träd leder till bättre fördelad arbetsbelastning över servrar än microceller i simulering. Framtida arbete behövs dock för att minska skillnaderna mellan simuleringen och praktiska applikationer av algoritmerna.
Place, publisher, year, edition, pages
2021. , p. 34
Keywords [sv]
MMOG, load balancing, Microcell, KD-tree
National Category
Information Systems, Social aspects
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-19864OAI: oai:DiVA.org:his-19864DiVA, id: diva2:1568429
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Note
Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.
2021-06-172021-06-172021-10-29Bibliographically approved