Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Applicering av en 2D dungeon algoritm i en 3D rymd: Hur bra presterar TinyKeeps dungeon algoritm i tre dimensioner?
University of Skövde, School of Informatics.
2021 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Application of a 2D dungeon algorithm in 3D space : How well does TinyKeep’s dungeon algorithm perform in three dimensions? (English)
Abstract [sv]

Procedural content generation inom spel refererar till algoritmiskt, procedurellt skapande av digitalt innehåll i syfte att automatisera och minska mängden arbete för designers och grafiker. Ett område procedural content generation används för inom spel är dungeon generering. Målet för detta arbete var att utforska en 2D algoritm som används i spelet TinyKeep för just generering av dungeons och se hur den algoritmen kunde prestera om den modifierades för generering i en 3D rymd. Den modifierade algoritmen utvärderades baserat på attributen variation, justerbarhet, pålitlighet samt tidseffektivitet. Resultatet visade visade att det är möjligt att använda algoritmen i spelet TinyKeep i en 3D-rymd med godtagbart prestationsresultat. Som värst visade den modifierade algoritmen på en viss svaghet angående genereringstid vid en större tom rymd med större antal rum hos en dungeon. För framtida arbete vore det intressant att dela upp av delar av den modifierade algoritmen på separata trådar.

Place, publisher, year, edition, pages
2021. , p. 106
Keywords [sv]
Procedural content generation, delaunay triangulation, dungeon generation
National Category
Information Systems, Social aspects
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-19862OAI: oai:DiVA.org:his-19862DiVA, id: diva2:1568410
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Note

Det finns övrigt digitalt material (t.ex. film-, bild- eller ljudfiler) eller modeller/artefakter tillhörande examensarbetet som ska skickas till arkivet.

Available from: 2021-06-17 Created: 2021-06-17 Last updated: 2021-10-29Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(3378 kB)196 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3378 kBChecksum SHA-512
65f7bdb4c38052d573677046437a14e13fd76d077171f1db9aefb0edb5f2363523a3296ccb4c52cc6df3c95f7d26f779df7d8598d6613ce27b90d83136587e4b
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Information Systems, Social aspects

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 196 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 415 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf