Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Historiska kostymer i spel: En studie om historisk korrekthet och spelarpreferenser inom spelkaraktärsdesign
University of Skövde, School of Informatics.
2021 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Historical costumes in games : A study on historical accuracy and player preferences in video game character design (English)
Abstract [sv]

Många spel använder sig av en historisk, eller historiskt inspirerad, miljö. För att effektivtskapa inlevelse och förståelse i en tid som är annorlunda från vår är karaktärsdesign ett viktigtverktyg; hur spelets protagonist ser ut kan vara en av de första sakerna spelaren får se. Detfinns spridda åsikter om hur man bäst använder detta i relation till historiska miljöer; vissaanser att historisk korrekthet är det allra viktigaste för att representera världen som denverkligen var, andra anser att världen känns mer verklig om man anpassar den så att enmodern publik lättare kan relatera. I detta arbete undersöks hur spelare uppfattar historisktkorrekta karaktärer och historiska karaktärer baserade på den populärkulturella bilden averan, och vilken version de helst skulle spela som, i form av en enkät där respondenterna gavsina åsikter om tre karaktärsdesigner som representerade en legosoldat från 1500-talet, medolika nivåer av historisk korrekthet. Undersökningen visade att preferenser kan varieramycket från person till person, men att många faktiskt uppfattade karaktärsdesignen somstämmer överens med tidigare media-avbildningar av tidsepoken som mer historiskt korrektän den som är baserad på historiska källor. 

Place, publisher, year, edition, pages
2021. , p. 48
Keywords [sv]
karaktärsdesign, kostymdesign, spelprotagonister, historisk korrekthet, historiska kläder, historiebruk
National Category
Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-19802OAI: oai:DiVA.org:his-19802DiVA, id: diva2:1565858
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Dataspelsutveckling - 2D-grafik
Supervisors
Examiners
Available from: 2021-06-14 Created: 2021-06-14 Last updated: 2021-06-14Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(3206 kB)124 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3206 kBChecksum SHA-512
d68cc6ce95c12c502efedaa89e7cdcd396d1179b297c91df4936350e0998129715741b6d32d9890c97e34eba0855c034446186414219fdf92977013263d8acaf
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Media and Communications

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 124 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 140 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf