Bred kollisionsdetektering för spel
2020 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Broad phase collisions detection for games (English)
Abstract [sv]
Bredkollisionsdetektionsalgoritmer är oftast specialiserade så de endast fungerar optimalt i specifika scenarier. Arbetsbelastningsanpassande algoritmer skulle möjligen vara effektiva i flera olika scenarier, likt de som kan uppstå i datorspel.
Detta arbete undersökte hur två arbetsbelastningsanpassande algoritmer för bredkollisionsdetektering (BVH-SR och KD-SAP) presterade gentemot datorspelsliknande scenarier (DLS) jämfört med icke arbetsbelastningsanpassande.
Algoritmerna testades i testramverket Broadmark med olika scenarier. Andelen statiska och totala antalet objekt varieras mellan scenarier. Under testningen mättes algoritmernas exekveringstid för varje bilduppdatering.
Broadmark vidareutvecklades för att möjliggöra testning mot DLS. BVH-SR behövdes implementeras i ramverket.
Resultatet från undersökningen visade att KD-SAP var den algoritm som presterar bäst och mest stabilt i majoriteten av scenarierna. BVH-SR var bäst för stora scenarier men jämfört med KD-SAP var den medioker i övriga.
Möjliga framtida arbeten inkluderar bland annat att testa fler algoritmer i Broadmark och resultatet kan användas för att identifiera en lämplig algoritm för bredkollisionsdetektion vid implementation av ett datorspel.
Place, publisher, year, edition, pages
2020. , p. 57, [40]
Keywords [sv]
Bredfas, kollisionsdetektion, arbetsbelastningsanpassande, Broadmark, spelmotor
National Category
Information Systems, Social aspects
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-19043OAI: oai:DiVA.org:his-19043DiVA, id: diva2:1466065
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
2020-09-102020-09-102020-09-10Bibliographically approved