Språklära och spel
2020 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Learning language and games (English)
Abstract [sv]
Spel som undervisningsmetod har under de närmsta åren varit ett väldiskuterat ämne. Den här studien ämnade att forska vidare i ämnet genom att göra en kvalitativ undersökning. Undersökningen ämnade lära ut ord och fraser på ett främmande språk via både en spelartefakt och en gloslista, samt att ställa dessa metoder mot varandra för att se vilken metod som var mer effektiv för inlärning. Artefakten bestod av en kort Visual Novel som lärde ut åtta thailändska ord, och gloslistans examinerande del bestod av att dra streck mellan åtta (olika från artefakten) thailändska ord och dess svenska översättningar. Studiens resultat stämde överens med tidigare forskning i att spel som inlärningsmetod bland annat gav bättre resultat och prestation på test, samt ökad motivation hos deltagarna. I de semistrukturerade intervjuer som hölls efteråt visades att en majoritet av deltagarna föredrog inlärning via spel, samt att artefakten var en mer positiv upplevelse än gloslistan då bilder, ljud och snabb återkoppling gjorde det enklare för deltagarna i denna undersökning att lära sig ord på ett främmande språk via en artefakt. Framtida forskning välkomnas för att bidra mer data till detta område och vidare resultat inom ämnet.
Place, publisher, year, edition, pages
2020. , p. 46, i
Keywords [sv]
Språklära, Visual Novel, glosförhör
National Category
Information Systems, Social aspects
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-18961OAI: oai:DiVA.org:his-18961DiVA, id: diva2:1461676
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration; Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Game Writing; Dataspelsutveckling - animation
Supervisors
Examiners
2020-08-272020-08-272020-08-27Bibliographically approved