Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Gamification på Twitch.tv: Hur upplever åskådarna på Twitch användning av gamification?
University of Skövde, School of Informatics.
2020 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Gamification on Twitch.tv : How do viewer experience the use of gamification on Twitch? (English)
Abstract [sv]

Det har kommit att bli allt vanligare att företag använder spelifieringselement på sina produkter för att motivera och engagera sina användare. Tidigare studier som undersökte spelifiering visar att dessa element har båda positiva och negativa effekter på användarna, samt att flera forskare har börjat undersöka etiska frågeställningar av användningen av spelifiering. Detta arbete har syftat till att undersöka den påverkan som spelifieringselement kan ha på Twitch-åskådare. Genom kvalitativa enkäter och kompletterande intervjuer undersöktes åskådarnas positiva och negativa upplevelser av spelifieringselement på Twitch. Studien omfattade 34 enkätdeltagare som rekryterades genom att posta enkätformuläret i Twitch-relaterade Facebook grupper, Twitch-relaterade Reddit webbplats samt bland studenterna på Högskolan i Skövde. Med hjälp av enkätanalysen identifierades olika aspekter som undersöktes med två stycken intervjudeltagare som rekryterades genom ett kriteriebaserat bekvämlighetsurval. Genom en kvalitativ analys kom studien fram till ett resultat som visar positiva och negativa effekter som spelifiering har på Twitch-åskådarna. Resultatet kan ligga till grund för fortsatt studie kring hur spelifiering kan användas och vilka aspekter bör designers ta hänsyn till.

Abstract [en]

It has become increasingly common for businesses to use gamification elements to enhance motivation and engagement with their products. Previous studies examining gamification show that gamification has both positive and negative effects on end-users. Ethical issues have also been raised, as concerning, by some in the scientific community. This study aimed to investigate what effect some gamification elements have on Twitch viewers. Twitch viewer experience has been examined through the use of qualitative surveys and complementary interviews. The study included 34 surveys and two interview participants that were recruited through criterion-based selection. The study findings reflect both the positive and negative effects of some gamification elements that are used on the Twitch platform. The findings of this study can be used as a basis for further research on how gamification effect Twitch viewers. As well as a base guideline for future improvements on usage of gamification elements.

Place, publisher, year, edition, pages
2020. , p. 44
Keywords [en]
Gamification, Gamification elements, Twitch, Donation, Subscription, Cheers, Viewer experience, User experience (UX)
Keywords [sv]
Spelifiering, Spelifieringselement, Donation, Prenumeration, Hurrarop, Twitch.tv, Twitch-åskådare, Användarupplevelse (UX)
National Category
Information Systems, Social aspects
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-18773OAI: oai:DiVA.org:his-18773DiVA, id: diva2:1452111
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Information Technology - User Experience Design
Supervisors
Examiners
Available from: 2020-07-04 Created: 2020-07-04 Last updated: 2020-07-04Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1696 kB)214 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1696 kBChecksum SHA-512
9c699866f29a1a2da01502f9f85f8961d62a9a3946f029d2c19de91dd2e026fee1325cd8c30e0ae2a70586bd89713fde903717af3c9dbe5126f87d4c609996f2
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Information Systems, Social aspects

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 214 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 320 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf