Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Tolkning och rendering av L-system med beräknings-shaders
University of Skövde, School of Informatics.
2020 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Interpretation and rendering of L-systems with compute shaders (English)
Abstract [sv]

I detta arbete utförs en jämförelse av exekveringstid för tolkning och rendering av Lindenmayersystem (L-system), utfört av samma algoritm på CPU’n (eng. central processingunit) och GPU’n (eng. graphics processing unit). Undersökningen fokuserar på exekveringstid och dess utveckling vid olika typer av L-system, längder samt upplösning. Algoritmen implementerades i spelmotorn Unity både på CPU’n via C# och på GPU’n medhjälp av beräknings-shaders. Experimenten bestod av två L-system. Ett med förgreningaroch ett utan. Båda L-systemen testades med olika upplösningar och längder, varpå exekveringstid avlästes. Experimentens resultat påvisar stor fördel hos CPU-lösningen gällande exekveringstid. Bristen på GPU-anpassad kod, exempelvis kod utan förgreningar och med bra minneshantering, leder till att GPU’n presterar sämre. Arbetet avslutas med förslag på vidareforskning. Förslagen innefattar utökad testning på olika hårdvara, en mer kontrollerad testmiljö samt implementering av algoritmen i faktisk spelproduktion.

Place, publisher, year, edition, pages
2020. , p. 34
Keywords [sv]
L-system, Lindenmayersystem, beräknings-shaders, vegetation
National Category
Information Systems
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-18762OAI: oai:DiVA.org:his-18762DiVA, id: diva2:1451604
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Available from: 2020-07-03 Created: 2020-07-03 Last updated: 2020-07-03Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1200 kB)87 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1200 kBChecksum SHA-512
0f5672d6a2c3600e208a2731525507b5d0808842abb9c218fa22b22eaa4706530e522cbbd003a724f0c2b1dd957bde1e6e1acdf9c0e5f89385f371e1ed823e49
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Information Systems

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 87 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 138 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf