Högskolan i Skövde

his.sePublications
Planned maintenance
A system upgrade is planned for 24/9-2024, at 12:00-14:00. During this time DiVA will be unavailable.
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Effektivitet hos accelerationsstrukturer för strålföljning: En jämförelse av konstruktionstid för BVH och KD-träd
University of Skövde, School of Informatics.
University of Skövde, School of Informatics.
2020 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Effiency of accelereation structures in ray tracing : A comparison of construction time on BVH and KD-Tree (English)
Abstract [sv]

Strålföljning är en rendering teknik som använts för icke realtid rendering men har med hjälp av accelerationsstrukturer och GPUer lyckats uppnå rendering i realtid. För att använda strålföljning i spel eller dynamiska scener behövs accelerationsstrukturerna byggas om i realtid på grund av detta har denna undersökning valt att utföra en komparativstudie där accelerationsstrukturerna Boundary Volume Hierachy (BVH) och K-dimensional tree (KD-träd) undersöks angående konstruktionstider på GPUn. Undersökning gjordes via skapandet av olika scener som med hjälp av en brusfunktion, även en BVH och en KD-träd lösning implementerades baserat på Lauterbach et al (2009) och Li et al (2017) respektive. För att testa strukturerna implementerades en strålföljnings algoritm baserad på Whitted (1980). Resultaten visar att BVH konstruerar upp sin struktur snabbare än KD-träd i alla scener. Som framtida arbeten vore det intressant att ytterligare undersöka andra algoritmer samt att jämföra algoritmerna i spel scener.

Place, publisher, year, edition, pages
2020. , p. 35
Keywords [sv]
strålföljning, grafik, BVH, KD-träd
National Category
Information Systems
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-18760OAI: oai:DiVA.org:his-18760DiVA, id: diva2:1451422
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Available from: 2020-07-02 Created: 2020-07-02 Last updated: 2020-07-02Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1331 kB)130 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1331 kBChecksum SHA-512
c31910e126dde671b7f38d5148f074c4c637d636a3b5b6b3b13693f99878a9ab83d9502b996676a5e8eac1e027a2b964f7206031a3b0a526e98697573e575098
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Information Systems

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 130 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 243 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf