Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Att procedurellt generera ett 2D landskap parallellt på GPU vs seriellt på CPU
University of Skövde, School of Informatics.
2019 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
To procedurally generate a 2D landscape in parallell on the GPU vs serially on the CPU (English)
Abstract [sv]

Procedurellt genererat innehåll, PCG,förekommer väldigt ofta i spel nu för tiden, mycket för att öka återspelbarheten i ett spel. Några populära exempel på spel som utnyttjar PCG är Terraria(2011) och Minecraft(2011). I takt med att hårdvara blir mer och mer kraftfull så ökar även kraven på spelen som utnyttjar teknikerna eftersom att det går att generera innehåll i realtid. Men finns det outnyttjat potential i grafikkortet? Trenden av ökningen av klockfrekvensen på processorer har reducerats på senare tid, för att istället ersättas av ett större antal kärnor. Här så kan parallellisering av programkod utnyttjas för att utvinna mer ur datorns hårdvara. Ett teknologi-orienterat experiment att utfördes på först en seriell CPUlösning, och sedan en parallell GPUlösning för att undersöka hur lång tid varje metod tog. Detta skedde på varierande stora kartor för att kunna fastställa om det fanns ett samband mellan storlek och tid. Genomförandet använde sig av SFML biblioteket för att implementera GPU varianten där en fragment shader användes för att utföra alla parallella uträkningar för kartgenreringen. CPU metoden använde samma tekniker som GPU metoden, fast utan någon parallellisering. Båda teknikerna validerades genom att använda SFML för att rita ut kartorna som de genererar med enkelgrafik.

Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 22
Keywords [sv]
PCG, GPU, CPU, parallellisering, 2D karta
National Category
Information Systems
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-18759OAI: oai:DiVA.org:his-18759DiVA, id: diva2:1451230
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming
Examiners
Available from: 2020-07-02 Created: 2020-07-02 Last updated: 2020-07-02Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1113 kB)90 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1113 kBChecksum SHA-512
1696260ca1a22ec1ff565574cbfa94044622991b108c6e6f4c3268470beb2629159cc932a11374abfeebb9125f8e9345158043c73a16420ed3f6106922597b68
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Information Systems

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 90 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 77 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf