Lågfrekvent eller högfrekvent ljuddesign i skräckspel?
2020 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Low frequency or high frequency sound design in horror games? (English)
Abstract [sv]
Denna studie har undersökt hur lågfrekvent och högfrekvent skräck ljuddesign upplevs i ett neutralt grafiskt spel. Studien har undersökt vilken ljuddesign anses som mest skrämmande för att kunna underlätta eller vidareutveckla i hur man ljudlägger skräckspel. Bakgrunden går igenom de olika teorier som används inom skräckfilm och skräckspel, samt vad som kan anses som skrämmande eller obehagligt. Genomförandet av studien gjordes på 10 deltagare som fick spela igenom den egen skapade labyrintliknande nivån där fokuset låg på ljudläggningen. Första delen av nivån fokuserar på lågfrekvent ljuddesign och andra delen fokuserar på högfrekvent ljuddesign. Deltagarna svara därefter på en semi strukturerad intervju om deras upplevelse. Resultatet som studien gav tyder på att en högfrekvent ljuddesign anses som mer skrämmande, men att en lågfrekvent ljuddesign också har sina fördelar i att skapa spänning eller obehag under längre perioder.
Place, publisher, year, edition, pages
2020. , p. 58
Keywords [sv]
Skräck, frekvensomfång, spel, film, ljud och musik
National Category
Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-18743OAI: oai:DiVA.org:his-18743DiVA, id: diva2:1450630
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration; Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Dataspelsutveckling - ljud; Dataspelsutveckling - musik
Supervisors
Examiners
2020-07-012020-07-012020-07-01Bibliographically approved