Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Mörker i virtuella miljöer: Hur påverkas individers upplevelse av en neutral virtuell miljö i mörker?
University of Skövde, School of Informatics.
University of Skövde, School of Informatics.
2020 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Darkness in virtual environments : How are individuals experience affected by a neutral virtual environment in darkness? (English)
Abstract [sv]

Denna studie ämnar ta reda på hur mörker kan påverka individers upplevelse av en neutral virtuell miljö. För att få en inblick kring hur ämnet mörker studerats i tidigare forskning letade vi fram vetenskapliga artiklar med hjälp av våra nyckelord. Dessa artiklar användes som bakgrund för uppbyggnaden av vår studie och influerade hur vi valde att skapa vår artefakt. Vi visualiserade ett vardagsrum i 3D som vi sedan tog skärmdumpar av för att använda i vår undersökning. För att utföra undersökningen skapade vi en online-enkät med strukturerade frågor på likertskalor. Den data vi samlade in påvisar att mörkret i sig inte är tillräckligt för att väcka obehag i en neutral miljö utan andra element såsom färg, formspråk och omständigheter har stor inverkan. För framtida studier hade ändringar såsom att inkludera en intervju och en speldemo utförts med förhoppningar att ge spelutvecklare en djupare inblick i hur de medvetet kan använda mörker i sina spel.

Place, publisher, year, edition, pages
2020. , p. 48
Keywords [sv]
Mörker, virtuella miljöer, färg, formspråk, ljussättning
National Category
Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-18732OAI: oai:DiVA.org:his-18732DiVA, id: diva2:1450389
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration; Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Dataspelsutveckling - 3D-grafik; Dataspelsutveckling - animation
Examiners
Available from: 2020-07-01 Created: 2020-07-01 Last updated: 2020-07-01Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2409 kB)305 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2409 kBChecksum SHA-512
cbc1ba9204ae4c40de5454ebe1c071421d02d4c2038df86e71de5f140888275d52ca8d6ea2a0b79d87a4d95bebb4e5226572be3aa8413c3c94c2398dc124a845
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Media and Communications

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 305 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 183 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf