Visa, berätta inte: Hur väl uppfattar en spelare narrativet i ett spel utan en etableringsscen?
2020 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Show, don´t tell : How much of the story in a game does a player perceive without an introductory cutscene? (English)
Abstract [sv]
Vi är en grupp som håller på att utveckla ett spel, och var för det här spelets räkning intresserade av att se hur väl en spelare kan uppfatta spelberättelsen, motivation, samt ton och genre utan en introducerande etableringsscen. Vi har tagit reda på detta genom att skapa tre varianter av en spelprototyp. Den första använder sig av enbart miljöberättande. Version 2 är som version 1 men har även en panorerande kameraåkning över nivån. Version 3 är som version 2 men har också en 2D-animerad cutscene som tydliggör början av berättelsen. De här versionerna speltestades av testdeltagare som sedan intervjuades för att undersöka deras förståelse av narrativet. Vi kom fram till att en etableringsscen ger en ökad förståelse hos spelaren. Vårt urval av deltagare var däremot litet och prototypen var inte särskilt lång. Vi anser att framtida studier på området bör ha större bredd i urval av testdeltagare samt spelets omfattning.
Place, publisher, year, edition, pages
2020. , p. 51
Keywords [sv]
spel, etableringsscen, cutscene, miljöberättande, narrativ, ludologi
National Category
Media and Communication Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-18619OAI: oai:DiVA.org:his-18619DiVA, id: diva2:1446637
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration; Media, Aesthetics and Narration; Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Dataspelsutveckling - animation; Dataspelsutveckling - 3D-grafik; Computer Game Development - Game Writing
Supervisors
Examiners
2020-06-242020-06-242020-06-24Bibliographically approved