Ljud och kognition: Hur en spelares prestation påverkas av artificiella ljudmiljöer
2019 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Sound and cognition : How artificial soundscapes affect human performance (English)
Abstract [sv]
Denna rapport innehåller en studie om hur artificiella ljudmiljöer påverkar människan, med grunden i frågeställningen: ”Hur påverkas en spelares prestation av artificiella ljudmiljöer?”. En prototyp med inspiration av ett 3D plattformsspel skapades med två olika varianter av ljudmiljöer: en stadsmiljö och en naturmiljö. En pilotstudie utfördes med ett speltest och ettavslutande frågeformulär, därefter gjordes en undersökning med 18 deltagare. Med hjälp av forskningen i bakgrundskapitlet blir det tydligt att ljud har en påverkan på den kognitiva förmågan. Testet var dock gjort i en för liten skala, med för få resurser för att kunna ge ett definitivt resultat. En större studie med fler informanter, mer resurser och mer tid skulle kunna ge ett starkare resultat.
Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 30
Keywords [sv]
ljudmiljö, prestation, kognition, antrofoni, geofoni, biofoni
National Category
Media and Communication Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-18617OAI: oai:DiVA.org:his-18617DiVA, id: diva2:1446590
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Sound/Music
Supervisors
Examiners
2020-06-242020-06-242020-06-24Bibliographically approved