Smart texturering för interagerbara objekt till smartphones
2020 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Smart textures on interactable objects for smartphones (English)
Abstract [sv]
Detta arbete ämnade att undersöka texturering som en metod att indikera för spelaren att ett objekt är interagerbart i ett peka-och-klicka-spel för mobila plattformar, utan att göra det för uppenbart för ej bryta immersionen. Utöver immersion innefattar den teoretiska bakgrunden även teorier om affordances, färgteori och tidigare utförda studier som berör optimering för mobilspel.
Artefakten som användes i undersökningen var en miljöbild där fem objekt valts ut som interagerbara. Det fanns fyra versioner av denna bild, där varje version hade olika texturer på dessa fem objekt. Teaterversionerna var en med högre mättnad, ljusare valör, en kombination av dessa och en kontrollbild. I intervjuerna deltog 16 personer där de fick studera en bild var och välja ut objekt de vela klicka på. Resultaten pekar på att en kombination av högre mättnad och ljusare valör är en effektiv metod för att uppmärksamma spelaren om objekten utan att vara för uppenbar, då deltagarna ofta motiverade sina val med affordances.
Place, publisher, year, edition, pages
2020. , p. 44
Keywords [sv]
Peka-och-klicka, texturer, immersion, affordance, mobilspel, interagerbara objekt
National Category
Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-18608OAI: oai:DiVA.org:his-18608DiVA, id: diva2:1446318
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration; Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Dataspelsutveckling - 2D-grafik; Dataspelsutveckling - animation
Supervisors
Examiners
2020-06-242020-06-242020-06-24Bibliographically approved