Uncanny valley är en teori som föreslår att humanoida objekt som brister i sin liknelse till riktiga människor framkallar känslor av kuslighet och motvilja hos observatörer. Uncanny valley inkluderar inte enbart grafiska humanoida objekt utan även till exempel verkligt existerande humanoida robotar och verklighetstrogna dockor. När det gäller tredimensionella humanoida karaktärer beror det på balansen mellan karaktärens utseende och animationsstilen. Ser karaktären väldigt verklighetstrogen ut förväntar vi oss att den rör sig på ett verklighetstroget sätt och ifall den är stiliserad förväntar vi oss att den rör sig på ett stiliserat sätt. Om inte karaktärens utseende och animation passar tillsammans kan det framkalla känslor av kuslighet som beror på uncanny valley .Ett problem är att spelutvecklare kan av misstag eller okunskap skapa animationer som inte har en bra balans även om det var tänkt att ge betraktaren en uppfattning av harmoni mellan utseendet av den tredimensionella karaktärsmodellen och animationsstilen. Det inkluderar även det grafiska uttrycket. För att förebygga att liknande problem uppkommer i framtiden bör man ställa frågan om uncanny valley kan dokumenteras och klargöras tydligare för att skapa en mer uttrycklig definition av fenomenet inom animationshantverket så att framtida misstag kan undvikas.Den här uppsatsen ämnar att skapa en definition av uncanny valley och dess orsaker inom animationshantverket samt ifall man kan avsiktligt använda uncanny valley för olika ändamål. En studie kommer att genomföras i vilken olika människors subjektiva tolkning av uncanny valley och dess koppling till tredimensionell animationsstil kommer att undersökas. Undersökningen kommer att bestå av försök att framkalla de känslor som uncanny valley är känt för. Studien genomförs för att få reda på ifall det är möjligt att avsiktligt framkalla känslor av uncanny valley hos en betraktare i ett försök att få en stiliserad karaktär att framstå som mer skrämmande eller kuslig än den annars skulle vara.