Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Genusinriktad marknadsföring i anknytning till digitala spel: En studie om mäns och kvinnors preferensskillnader angående genusinriktade grafiska spelteman
University of Skövde, School of Informatics.
2020 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Gendered marketing relating to digital games : A study on differences in men’s and women’s preference in regard to gendered game graphics (English)
Abstract [sv]

Genusinriktad marknadsföring förekommer och utgår ifrån att konsumenter söker sig till genuskongruenta varumärken och produkter. Arbetet har ämnat undersöka om genusinriktad marknadsföring kan nyttjas inom det digitala spelmediet i kontext av ett grafiskt matcha 3-spelstema. Till studien utformades tre spelteman som utgick ifrån vad tidigare studier hade definierat som genusinriktade attribut och som kompletterades med en egen utförd produktanalys av två genuskodade produktvarumärken. De framställda artefakterna var ett feminint tema, ett maskulint tema och ett könsinkluderande tema som genom en enkätstudie ämnade undersöka ifall personer föredrog genuskongruenta spelteman.Resultatet visade på att en majoritet av deltagarna inte föredrog ett genuskongruent tema, men det förekom däremot en skillnad mellan männens och kvinnornas preferenser gentemot temana. Det uppkom dock problematiska faktorer hos artefakterna som kan ha påverkat det slutliga resultatet och som diskuteras i arbetet. Slutligen lyfts det även fram förslag till hur potentiella framtida studier inom ämnet kan förbättras.

Place, publisher, year, edition, pages
2020. , p. 43
Keywords [sv]
Grafiska teman, Digitala spel, Genus, Genusinriktad marknadsföring
National Category
Media and Communication Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-18593OAI: oai:DiVA.org:his-18593DiVA, id: diva2:1445857
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Dataspelsutveckling - 2D-grafik
Supervisors
Examiners
Available from: 2020-06-23 Created: 2020-06-23 Last updated: 2020-06-23Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(4897 kB)158 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 4897 kBChecksum SHA-512
b5a45c9f65a5dba6afebf01f99451d10968b702059e4256762f366a8d44856cecb4cd9d732dfbd8693f36c11fe8a89e25afba256949b37752dbd68b071d8d84c
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Media and Communication Technology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 158 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 422 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf