Färg & form, gott & ont. Hur påverkar färg och form intryck av godhet och ondska i karaktärskoncept?
2020 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Color & shape, good & evil. How does color and shape affect perceived good and evil in character concepts? (English)
Abstract [sv]
Undersökningen jämförde hur färg och form påverkar uppfattad godhet och ondska i karaktärskoncept. Undersökningen inleds med en översikt av tidigare forskning inom estetik. Människors färgseende förklaras först och sedan färgers betydelser. Därefter presenteras forskning kring formgivning och hur människors utseenden, gest och mimik påverkar hur de betraktas av andra människor.Undersökningens artefakt bestod av sex karaktärskoncept (stillbilder). Varje karaktärskoncept hade två färgscheman, ett gott och ett ont. Karaktärerna visades i två webenkäter. Respondenter som deltog i en enkät såg inte samma version av karaktärerna som i den andra. Resultatet visade att karaktärers fasta utseenden lade grunden för hur de upplevdes, men också att färger därefter påverkade hur karaktärerna upplevdes olika mycket. Karaktärer med goda färgscheman upplevdes som godare än deras motsvarande onda versioner. Hotfulla utseenden (kantig formgivning, aggressiv gest och mimik) kombinerat med onda färgscheman uppfattades som ondare än icke-hotfulla utseenden (rundare formgivning, vänlig gest och mimik) kombinerat med goda färgscheman.
Place, publisher, year, edition, pages
2020. , p. 85
Keywords [sv]
Estetik, Färg, Formgivning, Karaktär, Godhet, Ondska
National Category
Media and Communication Technology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-18506OAI: oai:DiVA.org:his-18506DiVA, id: diva2:1439470
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Dataspelsutveckling - 2D-grafik
Supervisors
Examiners
2020-06-122020-06-122020-06-12Bibliographically approved