Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Dom kom för våra hjärnor: En studie om zombier
University of Skövde, School of Informatics.
University of Skövde, School of Informatics.
2019 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis [Artistic work]Alternative title
They came for our brains : A study about zombies (English)
Abstract [sv]

Zombiens rötter ligger i myter men den har gått igenom en rad förändringar och håller nu platsen som en av världens mest igenkännbara monster. Efter 1932 har zombier inom media används för reflektion kring mänsklighetens farhågor och teman som krig och sjukdom har präglat zombiens narrativ i årtionden. Denna rapport ger en överblick över zombiens utveckling och undersöker vad för associationer och tankar zombien väcker som figur inom olika katastrofmiljövisualiseringar hos betraktare.

Tre artefakter som representerar zombier i olika katastrofmiljöer har producerats för studien, de har använts i intervjuer där deltagarna fått bygga egna narrativ kring dem. Zombien inom en nutida miljö var den som deltagarna ansågs vara mest naturlig för zombien att vistas i men deltagarna visade störst intresse inför zombien i den dystopiska Cyberpunk-miljön. Ytterligare studier av zombien behövs för att tydligare kartlägga folks attityder gentemot zombien och hur relevant den kan fortsätta hålla sig.

Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 32
Keywords [sv]
Zombier, Katastrofmiljöer, Social oro, Kvalitativ studie, Visuella Artefakter
National Category
Philosophy
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-17234OAI: oai:DiVA.org:his-17234DiVA, id: diva2:1328203
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Supervisors
Examiners
Available from: 2019-06-24 Created: 2019-06-20 Last updated: 2019-06-24Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(3354 kB)514 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3354 kBChecksum SHA-512
fe99879f4c049b77f8b42acc182e16c6cddbd0e61ea504e65fbec8a75dc4545fe70f21c522a1c6fc2737a70653285da950427788ab504144c95e5a5490f746f0
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Eriksson, ChristofferBingdahl, Erik
By organisation
School of Informatics
Philosophy

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 514 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 269 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf