Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Hur spelarerfarenhet påverkar strategival vid impasse-drivna inlärningsmoment i ett actionplattformspel
University of Skövde, School of Informatics.
University of Skövde, School of Informatics.
2019 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
How player experience affects choice of strategy during impasse-driven learning in an action platform game (English)
Abstract [sv]

Syftet med denna studie är att besvara hur strategierna Repair och External Information Retrieval (EIR) används av spelare av varierande erfarenhetsnivå för att tackla impasse-drivna inlärningsmoment i actionplattformspel. En artefakt i form av en spelprototyp inom actionplattform-genren har skapats för att besvara frågeställningen.

Studiens testgrupp bestod av tre mycket erfarna spelare, tre mellan-erfarna spelare och två icke-erfarna spelare. Testdeltagarna ombads att spela igenom spelprototypen och förklara hur de tänkte enligt think-aloud metoden. Intervjuer utfördes både innan och efter spelsessionerna för att avgöra deltagarnas erfarenhetsnivåer och tydliggöra varje deltagares bakgrund inom spel. Varje enskild spelsession spelades in med deltagarnas tillåtelse för att möjliggöra analys vid senare tillfällen.

Studiens resultat var att de mer erfarna spelarna använde Repair oftare än mindre erfarna spelare, och att de presterade bättre när de gjorde det. Icke-erfarna spelare föredrog EIR, men det visades också att mindre erfarna spelare behövde mer detaljerad information för att utföra effektiv EIR.  

Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 40
Keywords [sv]
impasse-driven inlärning, inlärningsstrategier, erfarenhet, spel
National Category
Interaction Technologies
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-17196OAI: oai:DiVA.org:his-17196DiVA, id: diva2:1327216
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Design
Supervisors
Examiners
Available from: 2019-06-19 Created: 2019-06-19 Last updated: 2019-06-19Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(923 kB)140 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 923 kBChecksum SHA-512
07a580e6bd8a88a011d5c577371f55a548149a296d8d00eeba4e3c59e75632c71fb526c23a69d84bde641b1658992844f515277d140280cdd6098a32aa31e540
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Hassnert, AugustJarlow, William
By organisation
School of Informatics
Interaction Technologies

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 140 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 346 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf