his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Procedurellt Genererade Dungeonkartor för Roguelikespel: En jämförelse mellan Binary Space Partitioning och Delaunay Triangulation
University of Skövde, School of Informatics.
2019 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Procedurally Generated Dungeon Maps for Roguelike Games : A comparison between Binary Space Partitioning and Delaunay Triangulation (English)
Abstract [sv]

Procedural Content Generation innebär att spelinnehåll automatiskt genereras för att dels både öka variationen i spel dels och minska arbetsbelastningen hos designers. Ett användningsområde för detta är rumbaserad bangenerering. Målet med detta  här arbetet är var att jämföra två algoritmer som gör just detta:; Binary Space Partitioning och Delaunay Triangulation. De kriterier som algoritmerna utvärderades på var tidseffektivitet, variation, likhet och möjligheten att nå alla rum. Resultatet visade att Binary Space Partitioning hade snabbare genereringstid samtidigt som Delaunay Triangulation gav utvecklaren mer valmöjligheter. Vilken algoritm som var att föredra ifall tidsaspekten inte bar mest tyngd blev helt en en mestadels subjektiv fråga där varje enskild utvecklares önskemål kommer påverka svaret. Ifall arbetet skulle fortsättas i framtiden skulle det vara intressant att utföra fler tester med flera olika mätvärden samt använda algoritmerna i ett spel och sedan påta låta spelare testare bedöma kvalitén hos banorna som genereras. 

Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 51
Keywords [sv]
Procedural Content Generation, Binary Space Partitioning, Delauay triangulation, dungeonkartor, roguelike
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-17171OAI: oai:DiVA.org:his-17171DiVA, id: diva2:1326783
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
Available from: 2019-06-19 Created: 2019-06-18 Last updated: 2019-06-19Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2109 kB)24 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2109 kBChecksum SHA-512
9f1a194adbd59bbe89d3ee72533291c568c12b0848680f7357ac365cfc4ca76e247a54aba250e70598151ee4103e2d133b294bca86c3da256e64a0cd0fc58856
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Karlsson, Oliver
By organisation
School of Informatics
Computer Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 24 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 90 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf