his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Spelarval inom mekanisk karaktärsprogression
University of Skövde, School of Informatics.
University of Skövde, School of Informatics.
2019 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Player choices in mechanical character progression (English)
Abstract [sv]

Denna studie har undersökt hur spelare motiverar sina val inom mekanisk karaktärsprogression i ett top-down ARPG.

I bakgrunden presenteras en genomgång av mekanisk karaktärsprogression, hur det kan definieras, olika sätt att betrakta det samt olika sätt som det används i spel idag.

För att undersöka detta skapades ett enkelt spel som innehöll mekanisk karaktärsprogression som spelades av 16 personer. Deltagarna deltog sedan i en semistrukturerad intervju och fyllde i en enkät för BrainHex, ett ramverk för spelartyper.

Resultaten av studien visar att det kan finnas underlag för att vidare undersöka kopplingen mellan olika progressionssystem, även de som används inom samma spel. Den sammanställda datan visar även på att det kan finnas belägg för att spelare med spelartypen Conqueror gör val för att effektivisera sin karaktär. Dessa spelare verkar även till en stor utsträckning vara medvetna om kopplingen mellan förmågor och attributer, och hur dessa tillsammans kan effektivisera en karaktär.

Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 39
Keywords [sv]
Karaktärsprogression, BrainHex, Progressionssystem
National Category
Other Computer and Information Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-17144OAI: oai:DiVA.org:his-17144DiVA, id: diva2:1325986
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Design
Presentation
2019-06-04, G115, Högskolevägen 1, Skövde, 14:00 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2019-06-18 Created: 2019-06-17 Last updated: 2019-06-18Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Spelarval inom mekanisk karaktärsprogression(843 kB)3 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 843 kBChecksum SHA-512
862b10ea8d01f2a83d2b090b151dfa6f1e53c730290beb47216891e22a215d62993a175008a9032ed7d64f7fd0e05d70b32f888d5186df1c295b7b5575cd5c63
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Nilsson, DavidMattsson, Erik
By organisation
School of Informatics
Other Computer and Information Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 3 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 11 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf