Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Ett interaktivt ljudvisualiseringsverktyg för att strukturera och presentera spelljud
University of Skövde, School of Informatics.
2019 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
An Interactive Audio Visualization Tool for Organizing and Presenting Game Audio (English)
Abstract [sv]

Ljud i spel är en essentiell del av den kompletta spelupplevelsen och vikten av att ha god förståelse för vilken typ av ljud som ska existera i spelvärlden är därför kritiskt för spelutvecklare. Främst för ljuddesigners, men även för hela spelutvecklingsteamet för att kunna mötas och tillsammans utveckla idéer som slutligen resulterar i spelet med en sammanhängande ljuddesign. Examensarbetet baseras på tidigare forskning om att visualisera och strukturera ljud, bland annat Murch konceptuella modell (Murch, 2005), IEZA-ramverket (Huiberts och van Tol, 2008) och den kombinerade modellen (Wilhelmsson och Wallén, 2011). Undersökningen har genomförts med hjälp av en prototyp av ett program som sedan har testats genom intervjuer. Resultatet visar att det finns ett intresse att vidareutveckla ett verktyg som stöd för när man organisera och presenterar spelljud. Det mest rimliga framtida arbete av studien är att vidareutveckla ett produktionsvänligt verktyg för att strukturera och presentera spelljud. Sedan får verktyget testas i reella spelutvecklingsmiljöer i både kortare- och längre produktionscyklar, exempelvis i game jams eller inom större speltitlar.

Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 37
Keywords [sv]
Ljuddesign, ljudvisualisering, spelproduktionsverktyg, spelutveckling
National Category
Human Computer Interaction
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-17137OAI: oai:DiVA.org:his-17137DiVA, id: diva2:1325683
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Sound/Music
Supervisors
Examiners
Available from: 2019-06-18 Created: 2019-06-17 Last updated: 2019-06-18Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Ett Interaktivt Ljudvisualiseringsverktyg för att Strukturera och Presentera Spelljud(982 kB)201 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 982 kBChecksum SHA-512
4c29a2fce8f84cad7d05ae3eb61eb87a8b11b9d0945e49ecfc510563d456188fade756b4675dfe85e573c734391a03a669e05b2270ddada44f18f53e3d6e527c
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Human Computer Interaction

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 202 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 172 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf