Representation av transpersoner i spelsammanhang: En studie om HBTQ-personers upplevelse av transkaraktärer
2019 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Transgender representation in video game context : A study regarding an LGBTQ audience’s perception of transgender characters (English)
Abstract [sv]
Det råder en brist på transkaraktärer i spel och dessa efterfrågas ständigt av transpersoner. I denna studie har vi skapat 5 transkaraktärer med både grafisk gestaltning och exempelscen från det påhittade spelet för varje karaktär. Dessa visades sedan för 6 respondenter som identifierar sig inom HBTQ-spektrumet och deltagarnas uppfattning om karaktärerna diskuterades. Resultatet visar att samtliga karaktärer utom en ansågs vara positiv representation i spel, då dessa inte fokuserar på negativa stereotyper som transpersoner får utstå. Som slutsats kan vi konstatera att så länge karaktärerna behandlas med respekt vill respondenterna främst ha fler karaktärer, oavsett personlighet och utseende. Det finns dock vissa aspekter i skapandet av transkaraktärer som bör tänkas över, då de kan påverka synen på transpersoner negativt, men som respondenterna ponerade kan vara gynnande för transpersoner själva att se i spel. Det blir alltså en balansgång över vad som transpersoner själva vill se och vad som transfober kan använda som argument mot den marginaliserade gruppen.
Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 74
Keywords [sv]
Trans, Spelkaraktärer, HBTQ, Spel
National Category
Gender Studies Literary Composition Visual Arts
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-17117OAI: oai:DiVA.org:his-17117DiVA, id: diva2:1325330
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration; Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Game Writing; Computer Game Development - Graphics
Supervisors
Examiners
2019-06-172019-06-152019-06-17Bibliographically approved