Ljud och flow: En studie på hur ljud kan påverka flow i spel
2019 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Sound and flow : A study on how sound affects flow in games (English)
Abstract [sv]
Den här studien fokuserade på begreppet flow och hur detta tillstånd påverkas av två olika sorters ljudläggnigar. Flow är i studiens sammanhang en kondition som spelaren befinner sig i när den är bekant med spelets mekaniker och är medveten om dess mål och hinder. Genom att ta in information med hjälp av olika medel som exempelvis ljudeffekter och animationer kan spelaren göra snabba och reaktiva beslut. Tidigare forskning visade hur många audivitva källor av immersion påverkar flow negativt, som exempelvis ambienser. Samtidigt visade forskning hur en spelare som befinner sig i ett tillstånd av immersion lättare kommer in i ett ’flow’-tillstånd. För att förstå denna relation mellan flow och immersion, samt hur ljud kan påverka dessa tillstånd skapades ett enkelt ’first-person shooter’ spel med två olika ljudläggningar. Genom insamlad data kunde man se hur ljudläggningarna påverkade spelarens flow mycket annorlunda.
Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 54
Keywords [en]
Flow, Immersion, Audio, Computer Games
Keywords [sv]
Flow, Immersion, Ljud, Datorspel
National Category
Cultural Studies
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-17104OAI: oai:DiVA.org:his-17104DiVA, id: diva2:1325187
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Sound/Music
Supervisors
Examiners
2019-06-202019-06-142019-06-20Bibliographically approved