Narrativa menyer: Användargränssnitt i tredimensionell virtuell rymd
2019 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Narrative menus : User interfaces in a three-dimensional virtual space (English)
Abstract [sv]
Detta arbete beskriver produktionen och utvärderandet av en huvudmeny för spel, vars funktioner lokaliserats i en tredimensionell virtuell rymd. Syftet är att presentera ett alternativt sätt att producera användargränssnitt, som i större grad tillåter för narrativa uttryck i menyer. Artefakten har producerats med utgång i affordance teori (Norman 1999) och Fernández-Varas indexikala berättelsemodell för spelrymd (2011). Den kvalitativa undersökningen av artefakten indikerar på att erfarna spelare tycks uppskatta lokaliserade gränssnitt, och att det tycks förgylla spel- och berättelseupplevelsen. Dock tycks de föredra traditionella, tvådimensionella menyer för deras effektivitet. Vidare forskning krävs för att avgöra till vilken grad detta resultat stämmer, och även för vilka typer av spel/spelare som ett lokaliserat gränssnitt skulle föredras.
Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 31
Keywords [sv]
Användargränssnitt, UI-design, dataspel, affordance, berättelseindex, environmental storytelling
National Category
Interaction Technologies
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-17063OAI: oai:DiVA.org:his-17063DiVA, id: diva2:1324325
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration; Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Game Writing; Computer Game Development - Graphics
Presentation
(Swedish)
Supervisors
Examiners
2019-06-182019-06-132019-06-18Bibliographically approved