his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Avatarens uppenbara skicklighet och dess inflytande på spelaren: En studie på Proteus-effekten genom FPS-animation
University of Skövde, School of Informatics. ekbrandstevenekbrand@gmail.com.
2019 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
The characters apparent skill and its influence on the player : A study of the Proteus effect through FPS-animation (English)
Abstract [sv]

Denna studie har sin grund i begreppet Proteus-effekten (Yee & Bailenson 2007). I artikeln finner författarna att digitala avatarers utseende påverkar våra interaktioner i den virtuella miljön. I stället för avatarens påverkan på interaktioner undersöks i den här studien dess påverkan på prestation. Det skapades en prototyp av en FPS (First person shooter). Fokus ligger på avataren, i första hand dess rörelser. Animationerna återspeglar antingen skickliga eller fumliga rörelser. Under skapandeprocessen tillämpades Isbisters rekommenderade designmetod (Isbister 2006), samt Labans rörelseramverk (LMA) (Newlove & Dalby 2004). 12 testdeltagare spelade artefakten och svarade på en enkät. Således var studien av kvantitativ karaktär. Deltagare som tillgick skickliga animationer presterade bättre. De hade kortare speltid och högre träffsäkerhet, därtill nyttjades fler taktiska omladdningar. Resultatet är dock inte generaliserbart beroende på samlingen deltagare i den här studien. Framtida studier kan undersöka Proteus-paradoxen, och undersöka vad som sker om deltagaren själv får välja avatarens grafik. 

Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 45
Keywords [sv]
Proteus-effekten, Kroppsspråk, Animation, Prestation, Förstapersonsvy
National Category
Media Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-16996OAI: oai:DiVA.org:his-16996DiVA, id: diva2:1321817
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Examiners
Available from: 2019-06-10 Created: 2019-06-10 Last updated: 2019-06-10Bibliographically approved

Open Access in DiVA

AVATARENS UPPENBARA SKICKLIGHET OCH DESS INFLYTANDE På SPELAREN: En studie på Proteus-effekten genom FPS-animation(1806 kB)15 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1806 kBChecksum SHA-512
dbcd8d83c93c8134fd17994977d92c30fd5d67f06aae3b2fee75e1d880cbae67f3618df066e4effb81b97dda926fefc44c70a5e6d3d3947dbadbc592423c7127
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Ekbrand, Steven
By organisation
School of Informatics
Media Engineering

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 15 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 69 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf