his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Fiktiva karaktärer som verktyg för destinationsutveckling
University of Skövde, School of Informatics.
2019 (Swedish)Independent thesis Advanced level (degree of Master (One Year)), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesis [Artistic work]Alternative title
Fictional characters as tools for destination development (English)
Abstract [sv]

Denna studie undersökte användandet av en fiktiv maskotkaraktär som verktyg för destinationsutveckling. Arbetet utgick från ett samarbete med Platåbergens Geopark, i syfte att förenkla förmedlingen av en bredd av ämnen och platser till en helhetsbild, speciellt målgruppen barn. Grundläggande teori för arbetet är termerna fokalisering (Genette 1980) och pedagogiska agenter (Haake 2009) samt studier av fiktion och stereotyper. För att utvärdera maskotkaraktären och lämpliga attribut utfördes fem gruppintervjuer med observation där deltagare diskuterade bilder; föreställande maskotkaraktären och attribut menade att representera karaktärsrollen och Platåbergens Geopark.  Resultatet påvisar att en majoritet av utvalda attribut (både från karaktärsdesignen och separata bilder) förstärkte maskotkaraktärens syften. Dess pedagogiska roll stärktes av fakta-fokuserade attribut och kroppsspråket som tolkades vänligt. Fokaliseringen blev tydligare då klädseln och bilder föreställande verktyg var anpassade till aktiviteter som kan kopplas till geologer, geologi eller Platåbergens Geopark. Fokaliseringen påvisade en tendens att vara starkare för de utan tidigare kunskap om geoparken.

Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 63
Keywords [en]
destination development, fiction, scientist, pedagogical agents, character design, design
Keywords [sv]
destinationsutveckling, fiktion, forskare, pedagogiska agenter, karaktärsdesign, gestaltning
National Category
Humanities and the Arts
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-16957OAI: oai:DiVA.org:his-16957DiVA, id: diva2:1320854
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Digital Narration: Game and Cultural Heritage - Master's Programme
Supervisors
Examiners
Available from: 2019-06-11 Created: 2019-06-05 Last updated: 2019-06-11Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(2126 kB)8 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 2126 kBChecksum SHA-512
b33085f60d6210f63897aae7e673eee1086c4874263a1c0eb16d0d0e49dcffbbc5155e2ba936475dd52d3d17f0a9ef31039939df82689e7340ce351995db78ba
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Lundin, Amanda
By organisation
School of Informatics
Humanities and the Arts

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 8 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 106 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf