his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Ljudintensitet i FPS-spel: Hur upplever spelare skillnader i vapenljuds intensitet i relation till skada?
University of Skövde, School of Informatics.
University of Skövde, School of Informatics.
2019 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Sound Intensity in FPS-games : How do players experience differences in weapon sounds’ intensity in relation to damage? (English)
Abstract [sv]

Denna studie ämnar besvara frågan hur spelare upplever skillnader i vapenljuds intensitet i relation till skada, d.v.s om ett vapenljud med högre ljudintensitet uppfattas göra mer skada än ett ljud med lägre intensitet. Bakgrunden diskuterar ljudperception, immersion och upplevelser, ljuddesign i spel samt ljuds påverkan på uppfattning, där bl.a intensitet definieras och audiella termer fastställs. Vidare diskuteras utvecklingen av artefakten, ett FPS-spel med högt tempo där vapenljudens intensitet ändras över spelets gång, vars mål var att besvara frågeställningen och samtidigt vara engagerande. På grund av att förändringarna i intensitet inte medvetet uppmärksammades visade inte resultatet på ett konkret och omfattande svar. En faktor i detta tolkades vara det engagemang i spelmekaniken som är nödvändigt i ett FPS-spel med högt tempo. Det som datan antyder är att förändringar i ljud som uppfattas undermedvetet inte leder till en medveten förändring i uppfattningen av spelmekaniken.

Place, publisher, year, edition, pages
2019. , p. 41
Keywords [sv]
ljudintensitet, ljuddesign, psykoakustik, datorspel, FPS-spel, perception
National Category
Humanities and the Arts Media Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-16947OAI: oai:DiVA.org:his-16947DiVA, id: diva2:1320443
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Sound/Music
Supervisors
Examiners
Available from: 2019-06-12 Created: 2019-06-04 Last updated: 2019-06-12Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1311 kB)5 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1311 kBChecksum SHA-512
eaf659e16d0e82a12cc9d91081a8f9d53b393389ef693950bc75d59fd9bd233bfad6a2173c9057d2f980168c457ca18de4055b24549b10f53abe42e2f32eae00
Type fulltextMimetype application/pdf
Bilaga 1 (Transkribering av intervjuer)(86 kB)1 downloads
File information
File name ATTACHMENT01.pdfFile size 86 kBChecksum SHA-512
bfa4f5f6d3923c479b0c79380de4f4e7f5b94e334c0c169b4169f2d8fd3518d1935f6cc1b179bb74f70d0e9d0afa1fff1b0e0e5d3c85eefbec34fe5585c21f83
Type attachmentMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Humanities and the ArtsMedia Engineering

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 5 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 19 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf