his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
My World of Warcraft: en studie om de komponenter i onlinerollspelet World of Warcraft som lockar till deltagande.
University of Skövde, School of Humanities and Informatics.
2008 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 15 credits / 22,5 HE creditsStudent thesis
Abstract [sv]

Fler timmar och större intresse läggs idag ner på onlinerollspel vilka under de senaste åren blivit omåttligt populära. Våra sociala beteenden har idag förändrats och vi behöver inte längre fysiskt beträda det rum vi vanligen kommunicerade i. Vi öppnar istället upp dörrarna till en ny dimension där du “är” en virtuell identitet, och där du kanske har väldigt många fler möjligheter än i ditt fysiska liv. World of Warcraft är just ett sådant spel vilket underhåller tusentals av spelare och som kommer ligga till grund för denna uppsats.

Syftet är att skapa en dokumentation av och ge en insyn i dessa nya sociala miljöer som vi finner i World of Warcraft. Vad har tillexempel en online identitet för betydelse för jaget (spelaren) och kan det som händer i ett community på internet påverka våra fysiska sociala liv? Samma sak händer om man vänder på frågan, vad händer med spelvärldens sociala liv om man inte spelar tillräckligt mycket, hur påverkar det spelandet i sig? Är en spelare tvungen att välja bara en social arena, eller finns det en god möjlighet till en balans mellan miljöerna? Frågor om interagerbarhet, interaktivitet och kommunikation i spelet kommer också att vara centrala i uppsatsen, eftersom dessa i någon form påverkar oss som individer och sociala varelser.

Alltså vad är det som lockar och varför kan vi som individer bli påverkade av detta?

De komponenter jag finner mest bidragande till delaktighet i World of Warcraft diskuteras och analyseras sedan utifrån utvalda teoretiska utgångspunkter. Syftet är också att utifrån videoinspelade intervjuer med spelarna ge en slags bild av hur fenomenet kan se ut. I Själva dokumentärfilmen ( som tillhör uppsatsen och som finns på separat DVD) läggs Fokus på intervjuerna, (där de intervjuade får en chans att säga sin mening) och de spelmiljöer man kan stöta på i World of Warcraft . Vi följer spelaren in i världen .Med dessa rörliga bilder kan vi också få större förståelse för vad World of Warcraft är och vad det betyder för miljontals människor.

I intervjuerna med dessa respondenter försöker jag att gå in i samtal som är mer djupgående och kvalitativa. Denna form av undersökning, där så få personer medverkar kan inte kvantitativt framlägga ett övergripande mönster av hur majoritetens spelvanor ser ut.

 

Place, publisher, year, edition, pages
2008. , 37 p.
Keyword [sv]
World of Warcraft, WoW, mmorpg, onlinerollspel, Massive Mulitplayer Online Role Playing Game, Spelare
National Category
Psychology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-2386OAI: oai:DiVA.org:his-2386DiVA: diva2:126964
Presentation
(English)
Uppsok
Humanities, Theology
Supervisors
Examiners
Available from: 2008-12-01 Created: 2008-11-26 Last updated: 2009-11-18Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(154 kB)504 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 154 kBChecksum SHA-512
646bcd10e522f75f4891313c16e6caa566648d94ece6dc9c63fd523d164af0ab92bd0ff4c7c8b58eea1f7a54a74e0045670ca1c31d9f429eabd544bc281100ad
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Lindqvist, Anna
By organisation
School of Humanities and Informatics
Psychology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 504 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

Total: 560 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf