his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
You may not enter: En undersökning av spelupplevelsen när rasism tar sig uttryck i gameplay
University of Skövde, School of Informatics.
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
You may not enter : A study about the gaming experiences when racism is expressed through gameplay (English)
Abstract [sv]

Det här arbetet har utgått ifrån att besvara frågeställningen ’Hur påverkas spelupplevelsen när spelaren utsätts för rasism som tar sig uttryck i en förändring i spelets gameplay?’ Arbetet utgick ifrån hur producenten för The Elder Scrolls V: Skyrim har beskrivit hur de vill porträttera rasism i spelet men att valet av ras ska handla om ”flavor, more than it is locking you of from one thing or another ”. Beskrivningen om rasism som ’flavor’ lyft fram i forskning som det tillvägagångsätt rasism porträtteras, att det handlar om estetik framför reala konsekvenser för spelaren. För att svara på arbetets frågeställning skapades två specifika modifikationer till dataspelet The Elder Scrolls V: Skyrim som användes vid en jämförande studie av två testgruppers spelupplevelse.

Undersökningen resulterade inte i ett svar på frågeställningen i sig då brus i undersökningen gjorde det svårt att få fram ett tydligt resultat. Dock gjordes en analys av deltagarnas generella attityder till hur de kände inför det faktum att ras skulle leda till en större påverkan på spelets gameplay. I testgruppen som spelat den modifikationen utan rasism som påverkade spelets gameplay uttrycktes en generellt positiv attityd. Testgruppen som spelade modifikationen där rasism tog sig uttryck i spelets gameplay uttryckte en större mängd skepsis, knuten till det faktum att något som var centralt i den positiva upplevelsen av The Elder Scrolls V: Skyrim var friheten vilket rasismen i deras modifikation i viss mån påverkats.

Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 44
Keywords [sv]
spelupplevelse, gameplay, rasism, The Elder Scrolls V: Skyrim
National Category
Computer and Information Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-16170OAI: oai:DiVA.org:his-16170DiVA, id: diva2:1246625
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Design
Presentation
2018-08-22, G203, Högskolan i Skövde, Skövde, 09:32 (Swedish)
Supervisors
Examiners
Available from: 2018-09-11 Created: 2018-09-08 Last updated: 2018-09-11Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Search in DiVA

By author/editor
During, Marie-Linn
By organisation
School of Informatics
Computer and Information Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 113 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf