Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Inverkan av spelmusikens instrumentation: Hur instrumentationen i spelmusik påverkar spelarens val i en virtuell värld
University of Skövde, School of Informatics.
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
The effect of instrumentation in game music : The effect instrumentation of music in games have on the player’s choices in a virtual world (English)
Abstract [sv]

Musik har en värdefull plats i spelvärlden, strävan efter att skapa något unikt och innovativt präglar varje kompositör. Är det möjligt att subliminalt förmedla och påverka spelarens val i en virtuell värld, genom musik? Den här studien fokuserar på om hur instrumentationsbyte inom spelmusik kan ha en inverkan på spelarens handlingar i spelet Minecraft (2011).

För att besvara detta skapades en artefakt som i samband med intervjuer och observationer av informanter fastställde ett resultat. Artefakten uppstod från spelet Minecraft (2011), musikstycket ”Sweden” av C418 (C418 u.å.) samt en nykomponerad version av ”Sweden” som innehåller en ny instrumentering. Undersökningen bestod av 7 informanter som tog del av artefakten i en spelsession på 10 minuter samtidigt som en skärminspelning tog plats. Efter spelsessionen intervjuades informanterna angående deras upplevelse.

Resultatet visade att deltagarnas val inte styrdes av musikens instrumentation utan endast av medvetna handlingar. Musiken hade dock en inverkan på informanternas spelsession då den bidrog till inlevelsekänslan. En fortsättning av detta arbete skulle troligtvis präglas av problematiken att mäta reaktionerna hos spelarna enbart baserat på förändringen i musikens instrumentering. Möjlighet till att förändra frågeställningen i samband med en ny och förbättrad artefakt kan medföra en starkare insikt i denna kombinerade värld av psykologi, spel och musik.

Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 27
Keywords [en]
instrumentation, music, psychology, immersion
Keywords [sv]
instrumentation, musik, psykologi, immersion
National Category
Music Musicology
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-16105OAI: oai:DiVA.org:his-16105DiVA, id: diva2:1243265
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Sound/Music
Supervisors
Examiners
Available from: 2018-09-03 Created: 2018-08-30 Last updated: 2018-09-03Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1096 kB)273 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1096 kBChecksum SHA-512
93cced8b8ff252e676f530a956ab5ce6e313046f45733e767b3103ac8fffad8abfb109820a1f43dfa64c385ca4662a553e1fac0abc56d89e0198c801e9f12f9f
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Gustavsson, Alexander
By organisation
School of Informatics
MusicMusicology

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 273 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 860 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf