Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Användarens önskade upplevelse vid behandling av social fobi med virtual reality
University of Skövde, School of Informatics.
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
The user's desired experience in treatment of social phobia with virtual reality (English)
Abstract [sv]

Social fobi är en ångeststörning som i stor utsträckning påverkar livet hos den som är diagnostiserad. Kärnan i social fobi ligger i rädslan att bli granskad och riskera att göra bort sig eller bli förlöjligad. Den behandlingsmetod som visats vara mest effektiv i behandling mot social fobi är kognitiv beteendeterapi (KBT). Det är en tidsbegränsad och nutidsorienterad psykoterapi där patienten lär sig både kognitiva och beteenderelaterade färdigheter som behövs för att denne adaptivt ska kunna fungera i både inter- och intrapersonella världar. I takt med att teknologin utvecklas blir det möjligt att flytta terapin till en virtuell miljö, där patienten kan exponeras för de stimuli som de anser vara ångestframkallande. Denna behandingsform kallas för Virtual Reality Exposure Therapy (VRET) och tar terorier inom KBT och förflyttar dem till en miljö i virtual reality. User experience-mål beskriver den önskade upplevelsen hos användaren när denne interagerar med interaktiva system. UX-mål delas upp i pragmatiska och hedoniska aspekter. Resultatet av studien blev två pragmatiska och två hedoniska UX-mål som beskriver den önskade upplevelsen hos användaren när denne behandlas med VRET mot social fobi. De framtagna målen visar att känslor av kontroll, realism, belöningar och utmaningar är det som användarna anser vara de viktigaste aspekterna när en mjukvara för behandling av social fobi ska designas.

Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 46
Keywords [sv]
User experience design, user experience, UX-mål, social fobi, kognitiv beteendeterapi, virtual reality exposure therapy
National Category
Human Computer Interaction Computer and Information Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-15929OAI: oai:DiVA.org:his-15929DiVA, id: diva2:1231093
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Information Technology - User Experience Design
Supervisors
Examiners
Available from: 2018-07-05 Created: 2018-07-05 Last updated: 2018-07-05Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(817 kB)464 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 817 kBChecksum SHA-512
86bfa393ca9b161b93aa2265e0bdf1fe6497716b6c896b194757fb49a79486ef38ce07c34c6d4cce9171f4418a9f7757d1c01607a5f64927f8f912fe499ac30a
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Human Computer InteractionComputer and Information Sciences

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 464 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 1288 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf