his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
TECKENSPRÅK OCH SPEL: Upplevelse av teckenspråk i förstapersonsvy
University of Skövde, School of Informatics.
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
SIGN LANGUAGE AND GAMES : Experience of Sign Language in first-personview (English)
Abstract [sv]

Detta arbete undersöker hur animerat teckenspråk upplevs inom förstapersonsperspektiv i spel för svenska teckenspråksanvändare. Studien är inspirerad av en liknande undersökning av Kerstin Liliedahl (2017). Bakgrunden redogör om teckenspråkets nuvarande representation inom digital media, de tekniker samt avatarer som används och dess användning i digitala spel. Hur det svenska teckenspråket är uppbyggt samt hur det används. Frågeställningen till denna studie har försökt undersöka om förstapersonsperspektiv till spelmiljöer, är ett lämpligt perspektiv för användandet av digitalt teckenspråk för svenska teckenspråkstalare. Artefakten består av två 3D-animerade spelsimulationer i videoform, där deltagarna till studien fick rangordna samt resonera om hur användandet av digitalt teckenspråk fungerade till perspektivet. Urvalsgruppen bestod utav svenska tekenspråksanvändare. Varav 22 testpersoner deltog i enkäten. 14 svarade med att de var hörlsenedsatt eller döv. Tre hade närstående som var hörselnedsatt, och övriga var intresseanvändare. Framtida studier kan vidarutveklas för att förbättra och undersöka nya inkluderingar i speldesign för att öppna nya vägar till inkluderandet av teckenspråk i spelmarknaden idag.

Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 72
Keywords [en]
Swedish sign language, Camera Perspective, computer games, 3D animation
Keywords [sv]
Svenskt teckenspråk, Kameraperspektiv, Datorspel, 3D animation
National Category
Specific Languages Communication Studies Media Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-15451OAI: oai:DiVA.org:his-15451DiVA, id: diva2:1215375
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Supervisors
Examiners
Available from: 2018-06-11 Created: 2018-06-08 Last updated: 2018-06-11Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(3289 kB)5 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3289 kBChecksum SHA-512
784846e15ea1528c9d315a450b6c8bf4d88b4e679e672d6c7d5f3ed51b71011c8d369dea589c58138912934a999c407a8344a21239bbd493139d30b646e47c69
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Lindblom, Karl
By organisation
School of Informatics
Specific LanguagesCommunication StudiesMedia Engineering

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 5 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 68 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf