Estetisk vägplanering: Förutsägbarhet i Genetiska Algoritmer och Theta* i dynamiska miljöer
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Aesthetic pathfinding : Predictability in Genetic Algorithms and Theta* in dynamic environments (English)
Abstract [sv]
Detta arbete jämför Theta* och en genetisk algoritm för att undersöka ifall en genetisk algoritm ger mer förutsägbara vägar i dynamiska miljöer än en deterministisk sökteknik. Den valda genetiska algoritmen är inte begränsad till vägval till närliggande noder, den nod som är näst i tur kan ligga var som helst i miljön. Theta* valdes för att matcha detta beteende och anses vara en bra representation av en deterministisk sökteknik då den är en vidareutveckling av standarden A*. Resultaten angående förutsägbarheten samlades in genom en enkätundersökning där fyra aspekter efterfrågades i jämförelser mellan Theta* och den genetiska algoritmen: vilken väg är mjukast, vilken väg är rakast, vilken väg är mest direkt, och vilken väg är kortast. Resultaten visade att den genetiska algoritmen presterat 0,6-2,0% bättre än Theta* och anses därför kunna ge mer förutsägbara vägar. Dock krävs mer forskning för att fastställa hur väsentliga de olika kriterierna är för förutsägbarheten.
Abstract [en]
This work compares Theta* and a genetic algorithm in order to investigate whether a genetic algorithm gives more predictable paths in dynamic environments than a deterministic search algorithm. The chosen genetic algorithm is not restricted to moving to nearby nodes - the next node may be located anywhere in the environment. Theta* was chosen to match this behaviour and is considered to be a good representation of a deterministic search technique as it is based upon the industry standard A*. Results related to the predictability were collected through a survey where four aspects were asked in comparisons between Theta* and the genetic algorithm: which path is smoother, which path is straighter, which path is more direct, and which path is shorter. The results showed that the genetic algorithm performed 0,6-2,0% better than Theta* and is thereby considered to be able to give more predictable paths. There is however a need for further studies in order to establish how important the criteria are for the predictability.
Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 30
Keywords [en]
genetic algorithms, Theta*, predictability, pathfinding, aesthetics
Keywords [sv]
genetiska algoritmer, theta*, förutsägbarhet, vägplanering, estetik
National Category
Computer Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-15441OAI: oai:DiVA.org:his-15441DiVA, id: diva2:1215258
Subject / course
Computer Science
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
2018-06-202018-06-082018-06-20Bibliographically approved