Högskolan i Skövde

his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Vem pratar jag med nu?: Hur könet på en NPC karaktär kan påverka dialoger i spel.
University of Skövde, School of Informatics. eklundlinnea4@gmail.com.
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Who am i talking to now? : How the gender of an NPC character can affect dialogues in games. (English)
Abstract [sv]

I denna undersökning så var avsikten att se ifall spelare tilltalar NPC-kompanjoner i dialoger på olika sätt beroende på vilket kön de har, samt huruvida detta kan påverka dialogerna i digitala spel. För detta så skapades en artefakt innehållande två spelsekvenser. Dessa spelsekvenser bestod av en dialog som i scenario, dialogval och text var identiska med varandra. Den skillnaden som fanns vara att den ena spelsekvensen hade en kvinnlig NPC-kompanjon som spelaren höll sin dialog med och den andra spelsekvensen hade en manlig NPC-kompanjon att a dialogen med. Av de val som man som spelare hade att välja mellan var ett kvinnligt kodat, ett manligt kodat och ett neutralt kodat, detta för att kunna observera vilka val spelaren gör och sedan kunna se ifall valen de gjorde överensstämde med de val som var kodade för den karaktären. När undersökningen var klar så visade det sig att spelare snarare utgick från situationer och hur de uppfattar karaktärers personlighet snarare än vilket kön de hade.

Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 54
Keywords [sv]
Genus, Dialog, Samtalsmönster, Datorspel
National Category
Media and Communication Technology Other Computer and Information Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-15440OAI: oai:DiVA.org:his-15440DiVA, id: diva2:1215251
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Game Writing
Supervisors
Examiners
Available from: 2018-06-11 Created: 2018-06-08 Last updated: 2018-06-11Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(1263 kB)201 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1263 kBChecksum SHA-512
29df03e7669a997d68753b3c30f826103481e8aa674e9b6fa4eb7505a6725a7971103f34cb2d4c345cc3846d32158613c20418b495048284e06557db40538084
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Eklund, Linnéa
By organisation
School of Informatics
Media and Communication TechnologyOther Computer and Information Science

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 201 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 614 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • apa-cv
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf