Dynamiskt tröskelvärde baserat på intresseområden för dead reckoning i racingspel
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Dynamic dead reckoning thresholds based on area of interest in racing games (English)
Abstract [sv]
Detta arbete undersöker synkroniseringstekniken dead reckoning i racingspel. Mer specifikt hur en variant, där objekts avstånd från varandra dynamiskt kontrollerar hur ofta de synkroniseras över nätverket, presterar gällande bandbreddsåtgång och konsistens jämfört med vanlig dead reckoning som alltid synkroniserar lika ofta. Det undersöks också hur banornas karaktär och egenskaper påverkar resultatet. Det visar sig att denna dynamiska dead reckoning har god potential att ge förbättringar gällande bandbreddsåtgång och att banornas utformning har stor inverkan över hur stor denna potential är.
Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 35
Keywords [en]
dead reckoning, racing games, bandwidth optimization, synchronization
Keywords [sv]
dead reckoning, racingspel, nätverk, bandbreddsoptimering, synkronisering
National Category
Other Computer and Information Science
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-15391OAI: oai:DiVA.org:his-15391DiVA, id: diva2:1214864
Subject / course
Informationsteknologi
Educational program
Computer Game Development - Programming
Supervisors
Examiners
2018-06-152018-06-072018-06-15Bibliographically approved