his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Repetitiv ljuddesign och dess inverkan på spelare: En undersökning av hur en repetitiv ljuddesign påverkar spelupplevelsen gentemot en varierande
University of Skövde, School of Informatics.
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Repetitive sound design and its impact on players : A study on how a repetitive sound design affects the gaming experience versus a varied (English)
Abstract [sv]

Undersökningens syfte var att undersöka repetitiv ljuddesign, vilken inverkan det har på spelare och deras spelupplevelse. I undersökningen undersöks dessutom om repetitiv ljuddesign förändrar deltagarnas spelbeteende och om det är några specifika typer utav ljud som upplevs mer repetitiva än andra. I bakgrunden går studien igenom ett flertal olika studier, teorier och forskning inom repetitiv ljuddesign och andra relevanta områden. Dessa delades upp i tre olika relevanta områden för denna studies forskningsfråga, dessa tre områden var hur människan lyssnar, ljud kopplat till beteendeförändring och repetition mot immersion. Prototypen som skapades genom frågeställningen bestod utav ett spel med två olika versioner, där version A hade en varierande ljuddesign medan version B istället hade en repetitiv ljuddesign. Deltagarna fick spela både den varierande och repetitiva versionen utav spelet för att på så vis uppleva båda versionerna för att sedan kunna beskriva skillnaden mellan dem i en kvalitativ intervju. Samtidigt som deltagarna spelade spelet så analyserades även deras spelbeteende genom inspelningar utav spelsessionerna. Resultaten visade överlag att repetitiv ljuddesign hade en relativt negativ inverkan på deltagarnas spelupplevelse men hade istället mindre inverkan på deltagarnas spelbeteende.

Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 35
Keywords [sv]
Repetitiv ljuddesign, Immersion, Auditory neuroscience
National Category
Media and Communications
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-15389OAI: oai:DiVA.org:his-15389DiVA, id: diva2:1214856
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Sound/Music
Supervisors
Examiners
Available from: 2018-06-11 Created: 2018-06-07 Last updated: 2018-06-11Bibliographically approved

Open Access in DiVA

Stockselius(1377 kB)74 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 1377 kBChecksum SHA-512
aa98109e1d907e10c3fdce598c41394c7c8bfddaffc97ae863f2eb63532998fe0ff146a3c328fbfd502c88a6d47a94ec262a3a7746d82a1934bb8052842b8398
Type fulltextMimetype application/pdf

By organisation
School of Informatics
Media and Communications

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 74 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 176 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf