his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Tredimensionell gräsrendering i realtid: Strukturella aspekters inverkan på visuell kvalitet och prestanda vid rendering av tredimensionellt gräs
University of Skövde, School of Informatics.
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
Three-dimensional grass rendering in realtime : Structural variables impact on visual quality and performance when rendering three-dimensional grass (English)
Abstract [sv]

Att rendera stora mängder gräs innebär en hög geometrisk komplexitet för datorer att hantera. Vid genomgång av tidigare studier inom området framkom det att det saknades forskning kring hur polygoner vid skapandet av gräs bör vara strukturerade för en minskad prestandaanvändning och god visuell kvalitet. Denna studie försökte därför besvara några frågeställningar som i stora drag rörde mängden polygoner per 3D-modell, och storleken på dessa. Olika modeller av gräs skapades av vilka några användes i en pilotstudie för att testa undersökningens upplägg.  En större studie genomfördes därefter i form av en praktisk undersökning för att mäta datorprestanda samt en internetbaserad enkät med syfte att studera den visuella kvaliteten hos olika implementationer av gräs. Resultaten indikerade att färre modeller med breda polygonytor är fördelaktigt ur ett prestandaperspektiv medan den visuella kvaliteten förblev oförändrad. Studiens ringa omfång samt problematik kring trovärdigheten hos vissa resultat välkomnar ytterligare forskning.

Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 44
Keywords [sv]
rendering, gräs, optimering, modellering, tredimensionell grafik
National Category
Visual Arts Media Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-15371OAI: oai:DiVA.org:his-15371DiVA, id: diva2:1214476
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Supervisors
Examiners
Available from: 2018-06-14 Created: 2018-06-06 Last updated: 2018-06-14Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(3143 kB)2 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 3143 kBChecksum SHA-512
5281369c6fea4a4a65234833621e3538976486c909cd5bade9ba604256bb610d952b19df7e2438126a2a5a6f510b68f8a13869b4a5d446e171d1b77e47a24714
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Sandstedt, Gabriel
By organisation
School of Informatics
Visual ArtsMedia Engineering

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 2 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 8 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf