his.sePublications
Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
FORMPRINCIPER I KARAKTÄRSDESIGN: Geometriska formers inverkan på karaktärsroller inom 2.5D plattformsspel
University of Skövde, School of Informatics.
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE creditsStudent thesisAlternative title
SHAPE PRINCIPLES IN CHARACTERDESIGN : Geometric shapes influence on character roles in 2.5D platform games (English)
Abstract [sv]

Denna studie gick ut på att svara på frågan: Påverkar användningen av hårda och mjuka former inom karaktärsdesign i 2.5D plattformsspel hur spelet och dess karaktärer upplevs? Och: Vilka tendenser kan utläsas? Metoden för att svara på denna fråga var att skapa ett kort plattformsspel i fyra olika versioner där karaktärerna var baserade på antingen mjuka eller hårda former, två huvudkaraktärer och två fiender skapades där de båda fanns i två olika versioner, en baserad på hårda former och en på mjuka. För att studera hur spelet upplevdes så genomfördes semistrukturerade intervjuer där deltagare fick spela igenom spelet och sedan svara på ett antal frågor om upplevelsen. Svaret på första delen av frågeställningen som är om formprinciperna kommer påverka alls är ett ja. När det gäller hur de hårda och mjuka formerna påverkar upplevelsen så kan vissa tendenser skönjas även om deltagandet inte är högt nog för att generaliseras. Hur huvudkaraktären såg ut spelade inte lika stor roll som hur fienden såg ut eftersom de flesta satta sig själva i rollen som hjälte. Men när formen på fienden ändrades så ändrades även beteendet hos deltagarna, de var mycket mer villiga att eliminera fienden om den var baserad på hårda former än om den var baserad på mjuka.

Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 32
Keywords [sv]
Karaktärsdesign, Plattformsspel, 3D, 2.5D, Grafik, Formspråk
National Category
Media Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-15213OAI: oai:DiVA.org:his-15213DiVA, id: diva2:1213090
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Supervisors
Examiners
Available from: 2018-06-05 Created: 2018-06-04 Last updated: 2018-06-05Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(789 kB)4 downloads
File information
File name FULLTEXT01.pdfFile size 789 kBChecksum SHA-512
bdd5b19ba05020e80b65b4825e2ad3c6a9f2d9657d9e6e07522ae08cc222f643666775311be734c24a221506ffc747ddcafbe78486de4a81ce813d5a25860db1
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Spångberg, David
By organisation
School of Informatics
Media Engineering

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 4 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 27 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • harvard1
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf