Dataspelsutvecklingsbranschen: Med fokus på rekrytering, HR och tillväxt
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 credits / 15 HE credits
Student thesisAlternative title
The game development industry : With a focus on recruitment, HR and growth (English)
Abstract [sv]
Bakgrund: En växande arbetsmarknad för kreativa och tekniska yrken, i syfte att möta efterfrågan av dataspel, har fått större utbredning i och med den informationsteknologiska utvecklingen. Det finns däremot en påtaglig problematik gällande ett högt antal lediga tjänster, låg utbildningsbaserad företagarkunskap och vidare utmaningar med en bransch som generellt präglas av tillväxt. Detta sammantaget ger en aningen dissonant bild av spelutvecklingsföretagen där dissonansen återfinns mellan den till synes låga företagarkunskapen kontra den insikt och kunskap som krävs förutsatt branschens fortsatta framgångar.
Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka påverkansförhållandet mellan rekryterings- och HR-processer samt tillväxt. Detta uppfylls genom att undersöka och förklara hur rekryteringsprocessen, HR-arbete och tillväxt ter sig i små spelutvecklingsföretag. Detta görs i syfte att både branschaktiva och andra läsare ska få en utökad förståelse för spelutvecklingsföretag i förhållande till modeller och teorier.
Metod: Denna uppsats tar avstamp i en kvalitativ forskningsmetod vilket är ett utgångsläge för att undersöka mening och innebörd av någonting. Detta för att besvara frågeställningen som lägger ett fokus på utökad förståelse. Individer med ledande befattning inom spelutvecklingsbranschen har intervjuats kring deras tankar angående tillväxt, HR (human resources), och rekrytering i små spelutvecklingsföretag. Sammantaget har tre intervjuer genomförts med studio managers (företagens egna uttryck för ledare) på tre små svenska spelutvecklingsföretag.
Resultat/slutsats: Spelutvecklingsföretagens processer kring rekrytering uppfattar författarna att företagen ha stor betoning på informalitet i förhållande till teoretiska rekryteringsmodeller. Det härstammar från ett typiskt beteende i mindre bolag där personer i ledande befattningar har ansvar för rekryteringar med en avsaknad av formella anställningsprocesser vilket innebär ett reaktivt HR-arbete. Spelutvecklingsföretagen kan diskuteras likt tillväxtföretag och möter således utmaningar med växtvärk, där företagens infrastruktur ses som undermålig i förhållande till dess tillväxt. Det finns inga indikationer på att uppsatsens empiriska resultat dementerar fynden gjorda av tidigare upprättade teoretiska modeller gällande tillväxt.
Abstract [en]
Background: A growing labor market for creative and technical professions, in order to meet the demand for computer games, has become more widespread in the field of information technology development. There is, however, a significant problem regarding a high number of vacancies, low education-based entrepreneurship and further challenges with an industry that is generally characterized by growth. All in all, this gives a somewhat dissimilar picture of game development companies where dissonance is found between the seemingly low business knowledge versus the insight and knowledge required, provided the industry's continued successes.
Purpose: The purpose of this essay is to investigate the relationship between recruitment, HR processes and growth. This is purpose is met by exploring and explaining how the recruitment process, HR and growth occur in small game development companies. This is done in order for both industry activists and other readers to gain an increased understanding of game development companies in relation to models and theories.
Method: This report will be based on a qualitative research method which is a starting point for investigating the meaning of something. This is to answer the question that focuses on increased understanding of the problem. Individuals with leading positions in the game development industry have been interviewed regarding their thoughts on growth, HR, and recruitment in small game development companies. Overall, three interviews were conducted with studio managers at three Swedish small game development companies.
Results/Conclusion: Game development companies’ processes regarding recruitment are perceived as having great emphasis on informality in relation to theoretical recruitment models. These informal processes derive from a behavioral pattern that places HR responsibilities on one single person, which result in a reactive approach to HR. Game development companies can be discussed similarly to growth companies and thus meet challenges with growth pains, where the companies infrastructure is considered to be substandard in relation to its growth. There are no indications that the essay’s empirical results demented the findings made by previously established theoretical models regarding growth.
Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 74
Keywords [en]
Game development companies, growth companies, growth, HR, recruitment
Keywords [sv]
HR, rekrytering, spelutvecklingsföretag, tillväxtföretag, tillväxt
National Category
Business Administration
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-15249OAI: oai:DiVA.org:his-15249DiVA, id: diva2:1212591
Subject / course
Business Administration
Educational program
Human Resources, Organization and Leadership
Supervisors
Examiners
2018-06-192018-06-022018-06-19Bibliographically approved