Dissonans och spelares upplevelser: Spelares uppfattning av en medveten dissonans i en avatars och miljös formspråk
2018 (Swedish)Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 credits / 30 HE credits
Student thesisAlternative title
Dissonance and player experiences : Players perception of a conscious dissonance in an avatars and an environments form (English)
Abstract [sv]
Den här studien undersöker om en spelare skulle känna av en dissonans mellan en avatar med fredligt formspråk och en spelmiljö med aggressivt formspråk. En spelbar artefakt i form av ett 2D äventyrspel skapades med en runt utformad avatar ochspetsigt utformade fiender och miljöer där övriga faktorer försökte hållas neutrala. Fem testpersoner spelade igenom spelet och intervjuades för att ta reda på hur dekände och upplevde spelets olika delar. Resultatet antyder att spelarna inte kände av någon dissonans. Detta spekuleras bero på ett fokus på spelande och förutfattade meningar kring grafikens motiv. Framtida arbeten kan fokusera på fler element än bara formspråk för att överdriva uttrycken och undersöka om en starkare dissonans kan upptäckas av spelare.
Place, publisher, year, edition, pages
2018. , p. 42
Keywords [en]
shapes, avatars, dissonance, game development
Keywords [sv]
formspråk, avatarer, dissonans, dataspelsutveckling
National Category
Media Engineering
Identifiers
URN: urn:nbn:se:his:diva-15239OAI: oai:DiVA.org:his-15239DiVA, id: diva2:1212442
Subject / course
Media, Aesthetics and Narration
Educational program
Computer Game Development - Graphics
Supervisors
Examiners
2018-06-122018-06-012018-06-12Bibliographically approved